پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

متن سخنراني رياست كانون سردفتران و دفترياران در ششمین همایش فعالان فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی

اراك – ارديبهشت 1393 همكاران محترم، عزيزان! بار امانت بزرگي را بر دوش گرفته‌ايد! اكنون كه اين ابزار را برگزيده‌ايد، حفظ و تعميق و شأن حرفه‌اي را هرگز فرونگذاريد.
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393
1320


بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين


با عرض سلام و آرزوي توفيق براي همكاران عزيزم كه در اين جلسه ارزشمند گردهم آمده‌ايد.


بدون شك، آنچه دوستان و علاقه مندان و اهل فن را از راه هاي دور و نزديك به اين شهر زيبا، اراك، پايتخت صنعتي ايران، شهر فقها و مجتهدان و مراجع عظام تقليد، حضرت امام خميني رضوان الله عليه، شهر شيخ الفقها، مرحوم حضرت آيت الله العظمي اراكي- رحمۀ الله عليه- شهر اميركبير، شهر مترجم پر آوازه قرآن و صحيفه سجاديه، محقق والا، استاد محمد مهدي فولادوند، شهر مرحوم استاد دكتر محمد خزائلي كشانده، ثمربخشي و بركت اين محفل علمي بوده است.



ايام و اعياد پر بركت ماه هاي رجب، شعبان و رمضان را خدمت عزيزان حاضر در جلسه تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم بتوانيم از فيوضات اين ايام بهره مند شويم.

اما آنچه به سبب آن امروز در اينجا جمع شده ايم، موضوع وبلاگ نويسي در حرفه سردفتري است. براي بحث در اين زمينه، پيش از اين ، پنج گردهمايي داشته ايم؛ بهره ها جسته ايم و پالايش ها داشته ايم تا انشاءالله آن‌طور كه شايسته اين حرفه و موضوع است، پيش برويم و روزي برسد كه نماد وبلاگ نويسي حرفه اي شويم؛ كه اينجانب قوياً معتقدم شايستگي آن را داريم.

عزيزان، همكاران ! وبلاگ يك رسانه است. رسانه ها و سرچشمه هاي اطلاع رساني و آگاهي بخشي نيز در جامعه ما و ديگر جوامع فراوان است. ما بايد كاري كنيم تا مخاطب برايش وبگردي جذاب و مفرح باشد و مطالب جديد به دور از هياهوي حرفه اي و با رعايت اخلاق اسلامي به مخاطبين ارائه شود. مردم از خواندن بعضي روزنامه ها و مجلات خسته شده اند و تمايلي به مطالعه آن ندارند ولي وبلاگ ها بايد سرنوشت بعضي از روزنامه و مجلات را نداشته باشد.

 

از طريق وبلاگ ، شما مي‌توانيد ارتباطي پويا و متقابل با مخاطبان خود برقرار كنيد و از ديدگاه هاي آنها و نيز دانش و تجارب و اخبار و اطلاعات ایشان در رابطه با يك موضوع خاص آگاه شويد. پس، تضارب آراء پيش مي‌آيد، يعني اكنون زمان بهره‌وري از انديشه‌ها و آشنايي با سليقه ها و ديدگاه هاي افراد ِگروه  و حرفه‌اي است كه شما به عنوان مؤلف و پژوهشگر و يار و همراه مسئولان امر يا خود شما به عنوان يك نقطه راهنما و مطلع خيرخواه و مركز ثقل؛ جريان راهگشاي فكري مي‌سازيد و گرهي از كار فروبسته موضوع مورد علاقه و آنچه دغدغه شماست، مي‌گشاييد.

وقتي هر روز بر تعداد وبلاگ نويسان افزوده مي‌شود و بر طبق آماري كه شنيده‌ام، ميليونها وبلاگ در سراسر جهان داريم؛ ترجيح منطق عقلاني، بر نوآوري و تمايز منطقي ايجاد كردن و ايجاد جذابيت و همگامي با اصول آموزشي جديد اين فعاليت و فن است.



جلب نظر مخاطب، مخاطبي كه در برابر انتخاب هاي گوناگون و متنوع و فراوان قرار دارد، ابتدا بايد شناخته شود؛ بدان معنا كه بايد تمايلات، روحيات، دغدغه ها و انتظارات او را شناخت. اما نبايد تنها بر اساس آن گام برداشت؛ بايد اين داشته‌ها را با اصول فني و علميِ كار نزديك ساخت. نوآوري اينجا به كار مي‌آيد. به روز سازي علم و اصول اين فن، از طرف مدير و مؤلف وبلاگ اينجا بايد خود را نشان دهد. مخاطب را بر اين اساس بايد افزايش داد. آمار مي‌گويد ميانگين مدت مراجعه به وبلاگ ها بسيار اندك است، مخاطب 90 ثانيه در وبلاگ مي‌ماند. بنابراين بايد شيوه اي برگزيد كه او دوباره به وبلاگ سر بزند. در حرفه ی ما و وبلاگ نويسي در اين حوزه، رعايت اصول اخلاقي و حقوقي، امانت داري، مستند نويسي يكي از مهمترين راه هاي جذب مخاطب است.

آرزوي اينجانب اين است كه آرام آرام به سوي تشكيل "جشنواره انتخاب وبلاگ هاي برتر در موضوع سردفتري" گام برداريم و وبلاگ نويسي را بازويي توانمند براي رسيدن به آمال و اهداف شايسته و متعالي اين حرفه ببينيم. يعني پا را فراتر از اين مرحله بگذاريم و پويايي و نيرومندي را پي بگيريم. اگر چه همان طور كه پيش از اين متذكر شدم، تأكيد من بر آن است كه در اين رهگذر، لنگر را گم نكنيم. رسالت عظيم حرفه اي، داشتن پشتكار، تحمل كار سخت و تحمل انتقاد و حفظ توازن را همواره فراياد داشته باشيم.

تكرار، آفت جذابيت است. نقل مكررات و كپي از وب سايت ها و وبلاگ هاي ديگران چه موفقيتي در پي دارد؟!

پهنه وافق ديد نيز بايد گسترده باشد، نگاه بايد فراگير و جامع باشد. اگر مسائل كلان، چالش هاي اساسي و موانع اصلي را از پيش چشم دور نگه داريم، چه رسالتي را بر دوش خود حس مي‌كنيم كه دست به اين امر مهم مي‌زنيم و مي‌خواهيم  از نعمتهاي فراوانِ دنبال آن، بهره بگيريم.

انبوهي نقد و نظر كه از ميان آنها ميتوان مرهمي بر دردهاي فراوان پديد آورد و راهي نشان داد، بايد كار اين رسانه ی خاص را به همان جايي برساند كه اگر روزي به هر دليل وبلاگ معطل ماند يا فعاليت آن متوقف شد، عده ی فراواني چشم انتظار تولد دوباره آن باشند. اين، يعني همان اعتلا، همان نقطه اوج، همان نياز و درد و جاي خالي براي آنچه خواهان آنيم. همان چيزي كه سزاوار اين صنف مظلوم وخدوم است.

همكاران محترم، عزيزان! بار امانت بزرگي را بر دوش گرفته‌ايد! اكنون كه اين ابزار را برگزيده‌ايد، حفظ و تعميق و شأن حرفه‌اي را هرگز فرونگذاريد. شناسايي موارد مغفول مانده، معرفي تواناييهاي بالقوه و بالفعل، و راهكاريابي و معاضدت مسئولان، بررسي و تحليل مسائل مبتلا به جامعه سردفتري كشور و نقد و بررسي طرح ها و لوايح مرتبط به حرفه ما و كار عملي و تطبيقي- حرفه اي شما مي‌تواند براي ما و صاحب نظران و كارشناسان راه گشا باشد البته بايد اين نقدها منصفانه و كاملاً منطبق بر نفع مردم و جامعه باشد و در برنامه‌هاي خود در اولويت قرار دهيد كه انتظار تك تك خدمتگزاران شما در هيئت مديره كانون ، اين است.

كما اينكه ممكن است برخي از صاحب نظران و بزرگان اين حرفه وبلاگ نداشته باشند ولي دوستاني كه دغدغه حرفه اي دارند مي‌توانند از آنان و درج نظراتشان در وبلاگ هاي خود اقدام كنند. در وبلاگ ها جايگاه و منزلت پيشينيان خالي است. ما بايد به گذشته خود افتخار كنيم و از بزرگان اين حرفه كه در سراسر كشور كم نداريم غافل نشويم و با مكاتبه با سردفتران استان ها و شهرستان ها مي‌توان اين گنج های پنهان را كشف كرد و به جامعه ی حقوقي كشور معرفي كرد.




موقع را مغتنم مي‌شمارم كه از برگزاركنندگان اين جلسه و از سردفتران ساعي و زحمت كشان وبلاگ نويس اين صنف سپاسگزاري كنم و آرزوي توفيق و رسيدن به بلنداي اين فن شريف و مسئوليت خطير را براي همه شما عزيزان از درگاه خداوند تعالي مسئلت نمايم.

والسلام عليكم و رحمۀ الله و بركاته




محل اقامت میهمانان













بنچاق