پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

سخنرانی نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کرمان در خطبه های نمازجمعه استان کرمان

نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران كرمان «حمايت قانوني» و «استحكام فني و علمي سندرسمي» را دلايل ايجاد امنيت حقوقي براي دارندگان سندرسمي عنوان كرد.
دو شنبه 6 بهمن 1393
1584




به گزارش پايگاه اطلاع رساني كانون سردفتران و دفترياران به نقل از نشريه نسل مهتاب (نشريه استاني كرمان)، محمد گلشني، نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران كرمان كه به مناسبت گراميداشت ششم دي ماه، در خطبه هاي پيش از نمازجمعه استان كرمان سخنراني مي كرد، گفت: ششم دي ماه، دويست و هشتاد و دومين روز سال با الهام از آيه مداينه ( آيه 282 سوره بقره) كه طولاني ترين آيه قرآن كريم محسوب مي شود، نامگذاي شده است. فلسفه نامگذاري اين روز يعني ششم دي ماه ناظر به مفهوم كاتب بالعدل است كه اين آيه 282 سوره بقره دربردارنده امر خطير پروردگار بر كتابت عقود و قراردادهاست لذا محور كتابت بالعدل كه در كلام وحي متصف به عدالت ورزي و امانت داري است، فلسفه و علت نامگذاري اين روز بوده است.

 

در اين آيه خداوند پنج مرتبه مي فرمايند: بنويسيد. جالب اينجاست كه در زمان جاهليت خداوند چنين فرموده . اين نكته بسيار مهم است. زماني كه در كل مكه هيچ باسوادي نبود و در كل جزيرة العرب فقط 17 نفر باسواد بوده اند، اين گونه بر نوشتن و كتابت تاكيد شده است. امروزه روابط اجتماعي انسان ها از تنوع و پيچيدگي زيادي برخوردار است. نياز به ثبت اعمال و وقايع حقوقي بيشتر احساس مي شود.لذا قضا زدايي و كاهش مرافعات و امنيت بخشيدن به ابعاد مختلف جامعه تنها در سايه احياي جايگاه سندرسمي ميسر است. در ايران 3/1 پرونده هاي قضايي بر اثر بي توجهي به سندرسمي است.

 

در مورد آموزش سندرسمي و جايگاه آن بايد گفت كه بي توجهي به آن مي تواند مشكلات عديده اي را ايجاد كند. كانون سردفتران و دفترياران مي تواند مواد آموزشي سندرسمي را به منظور اشاعه در اختيار آموزش و پرورش و صداوسيما قرار دهد. اولي بايد اين آموزش ها را در برنامه هاي درسي دبستان و دبيرستان قرار دهد و دومي عامه مردم را در مورد آن اگاه كند زيرا اين دو نهاد براي انجام اين امر رديف بودجه دارند.

 

درباره آموزش مزاياي سندرسمي به مردم بايد گفت صرفا در برنامه پنجم توسعه،‌قوه قضاييه مكلف شده آموزش عمومي حقوق رادر جامعه انجام و توسعه دهد. ماده 22قانون ثبت اسناد مي گويد: همين كه ملكي مطابق قانون در دفتر املاك به ثبت برسد دولت  فقط كسي را كه ملك به اسم او ثبت شده و يا كسي كه ملك مزبور به او منتقل شده و اين انتقال در دفتر املاك به ثبت رسيده يا اينكه ملك مزبور از مالك رسمي به صورت ارث به او رسيده باشد، مالك خواهد شناخت.

 

نقش بهداشت حقوقي و قضايي در كاهش جرايم تاثير به سزايي دارد و تحكيم روابط اجتماعي را در پي دارد. اگر مردم كارهاي رسمي خود را ثبت كنند دادگستري ها خلوت خواهد شد و مشكلات قضايي براي شهروندان به حداقل مي رسد. سردفتران بايد با امانت داري و عدالت از حقوق مردم پاسداري كنند كه كار ثبت درست و بدون اشتباه، نمونه اين عدالت است. استفاده هر چه بيشتر از سندرسمي احتمال كلاهبرداري، سوء استفاده و جعل افراد سودجو را بسيار كم مي كند.

 

در جريان دادرسي دو امتياز براي سند رسمي وجود دارد: اول اينكه معافيت از توديع خسارت احتمالي در زمان صدور قرار تامين خواسته به استناد سند رسمي و دوم عدم امكان ترديد و انكار سندرسمي. همچنين نسبت به مفاد آن تنظيم اسنادعادي مقدمه اي براي آغاز منازعه محسوب مي شود. ممكن است افراد به انگيزه فرار از تشريفات تنظيم سندرسمي ناگزير از پرداخت هزينه قانوني سندرسمي ترجيح دهند روابط اجتماعي و حقوقي خود را به صورت نوشته عادي تنظيم كنند ولي قريب به اتفاق مردم به امتيازات سند رسمي واقف و همچنان راغب هستند كه قراردادهاي خود را در قالب سندرسمي و در دفتر اسنادرسمي ثبت كنند.

 

دو دليل عامل ايجاد امنيت حقوقي براي دارندگان سندرسمي است: اولين دليل حمايت قانوني از اسناد رسمي و دليل دوم استحكام فني و علمي سندرسمي است. تقاضايي كه از مردم شريف داريم اين است كه زماني كه در دفترخانه سند تنظيم مي كنند قبل از ثبت در دفتر اسنادرسمي آن را كاملا بخوانند و از مفاد آن آگاه شوند و در مورد جملات مبهم آن از سردفتر سوال كنند تا باعث تضييع حقوق آنان نشود.

 

از رسانه ها هم درخواست مي كنيم كه با اطلاع رساني درباره ويژگي سندرسمي، سلامت حقوقي مردم را فراهم سازند. اميد داريم فضاي حقوقي كشور به سمت توسعه سندرسمي حركت كند و از سوي قوه قضاييه تدابيري اتخاذ گردد تا فرهنگ سندرسمي هرچه بيشتر توسعه يابد. اگر دفاتر اسنادرسمي بخواهند بر مدار گذشته كار كنند حتما به بن بست مي خورند و امكان پاسخگويي به مردم را نخواهند داشت. مردم متقاضي بهترين خدمات هستند. الكترونيكي كردن ثبت باعث نظم بخشي و كاهش مشكلات ثبتي شده است. امروزه ما با ثبت سنتي خداحافظي مي كنيم و ثبت آني  تضمين كننده حقوق شهروندي است چنانچه زيرساخت هاي ثبت آني تقويت شود روز به روز سرعت و دقت و كيفيت ثبت اسناد افزايش خواهد يافت.

سایت کانون سردفتران و دفتریاران کرمان