پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

صدور سند کاداستر بیش از 80 درصد متقاضیان در کمتر از سه روز

رییس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: بیش از 80 درصد از متقاضیان کاداستری(حدنگار) در کمتر از سه روز سند دریافت می کنند.
دو شنبه 14 ارديبهشت 1394
2154

 

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، احمد تویسرکانی روز یکشنبه در حاشیه نشست روز جهانی مالکیت معنوی در جمع خبرنگاران افزود: برای افرادی که اطلاعات آنها به روز نیست، صدور سند تا 20 روز طول می کشد.

وی گفت: در بحث صدور سند کاداستر در شهرستان ها مشکلی نداریم.

به گفته تویسرکانی، تاکنون به 350 هزار تقاضا درباره اسناد مالکیت رسیدگی شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درمورد برخی مشکلات اجرای قانون کاداستر گفت: در زمینه صدور اسناد مالکیت، شیوه ها را از شکل سنتی به الکترونیکی تغییر دادیم و همه اقدامات در سیستم ثبت می شود، طبیعی است که تغییر عملیات 80 ساله سنتی به فرآیند مدرن با مشکلاتی مواجه می شود.

به گفته وی، حدود 20 درصد متقاضیان سند کاداستر در شهرهای بزرگ با مشکل مواجه می شوند که این به علت اشکالاتی است که قبلا در سندها وجود داشته است.

تویسرکانی در رابطه با اراضی بدون سند نیز گفت: برخی افراد به دلیل نقشه های «یو تی ان» در تقاضایشان با مشکلاتی مواجه هستند، اما تاکنون برای یک میلیون و 200 هزار متقاضی، سند مالکیت تشکیل پرونده شده که به 300 هزار تقاضا در این راستا رسیدگی و سند مالکیت صادر شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برخی مشکلات خارج از اراده این سازمان است، گفت: برای تشکیل پرونده ثبتی، کمیسیونی متشکل از رییس هیات ثبتی از اداره ثبت مدیر شهرسازی منطقه و مدیر جهاد کشاورزی تشکیل می شود که موارد در این کمیسیون ها مورد رسیدگی قرار گرفته و از این رو تا حدودی ثبت سند به طول می انجامد.

تویسرکانی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره نشست چند روز پیش سازمان ثبت با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای قانون ثبت اختراعات گفت: قانون ثبت اختراعات در سال 86 بصورت آزمایشی تصویب شد که اجرای مدت آزمایشی آن پایان یافت و لازم بود که قانون نیز در این خصوص تصویب شود.

به گفته وی، این قانون در قالب طرح در مجلس با همکاری دستگاه ها تهیه شد و کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در ایام تعطیلات سپری شده، وقت فوق العاده ای برای بررسی این قانون اختصاص داده که ما نیز در آن حضور داشته ایم.

تویسرکانی افزود: بررسی ها انجام شد و امیدواریم این قانون برای تصویب به سرعت به صحن علنی مجلس برود.

وی در مورد اقدامات انجام شده سازمان ثبت اسناد در حمایت از مالکیت معنوی گفت: در حوزه ثبت مالکیت معنوی و بطور خاص مالکیت صنعتی، قدم های خوبی برداشته ایم و از سیستم صنعتی گذر کرده ایم.

تویسرکانی تاکید کرد: شیوه های ثبت در وضعیت مطلوب و حتی در سطح پیشرفتی ترین کشورها قرار دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: این اقدامات در اجرای فرمان مقام معظم رهبری و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده و حمایت از مالکیت های فکری و صاحبان فکر و اندیشه، مهمترین گام در خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

ایرنا