پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

همایش هشتم : وکیل آباد ،رودخانه دهبار، گداجوش!

میزبان مشهدی ما در هشتمین همایش سراسری فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی ، آقای سید رسول رسولی " سردفتر اسناد رسمی 59 مشهد " توانسته بود با بهره وری از ساعات اولیه ی صبح ، گردهمایی هشتم را به سفری زیارتی ، سیاحتی ، ورزشی ، تفریحی نیز تبدیل کند .
دو شنبه 4 خرداد 1394
3494

 

بسم الله النور

 

یکی دیگر از جاذبه های همایش هشتم ، برنامه ریزی میزبان برای بازدید از ییلاقات مشهد بود

 

 

 

میزبان مشهدی ما در هشتمین همایش سراسری فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی ، آقای سید رسول رسولی " سردفتر اسناد رسمی 59 مشهد " توانسته بود با بهره وری از ساعات اولیه ی صبح ، گردهمایی هشتم را به سفری زیارتی ، سیاحتی ، ورزشی ، تفریحی نیز تبدیل کند .

از قسمت های بسیار جذاب و مورد علاقه ی من ، برنامه ی صبح ها بود که متاسفانه طرفدار چندانی نداشت و با جمعیت کم برگزار می شد . البته باید به همراهانمان حق داد که چون شب ها ، خیلی دیر از زیارت برمی گشتند ، نمی توانستند صبح زود از خواب بیدار شوند .

آقای دکتر محمد رضا غلامپور " سردفتر اسناد رسمی 39 مشهد " همکار و یار همراه آقای رسولی ، هدایت تور صبحگاهی را به عهده داشت و انصافا با توضیحاتی که می داد کلی به دانستنی های ما در مورد مشهد اضافه کرد .

مجموعه عکس هایی که در این قسمت می بینید ، یادگار باغ وکیل آباد و رودخانه دهبار است :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در طول مسیر ، مصاحبه ای با آقای دکتر غلامپور داشتم که توجه شما را به آن جلب می کنم :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

جمشیدی : خدمت آقای دکتر غلامپور هستم ، مشهد . این منطقه ای که اومدیم آقای دکتر کجاست ؟

غلامپور : رودخانۀ بار یا دهبار که دیگه خیلی نزدیک می شه به شهر مشهد و یه رودخانۀ بسیار زیبا و محل پیاده روی واقعاً رویایی با دالان هایی از درخته ، همین طور که خودتون مشاهده کردید .

جمشیدی : بسیار عالی . کدوم قسمت مشهده ؟

غلامپور : ببینید شما به طرف طرقبه که تشریف می آرید دو راه داره : یکی از طرف امامزادگان یاسر و ناصر و بعد هتل سحاب و ادامۀ هتل سحاب سمت چپ شهرک نصر رو که رد کردید از هر کدوم از اون خروجی ها به سمت چپ تون می آد طرف داخل رودخانۀ دهبار یا رودخانۀ بار . یه راه دیگه اش هم اینه که بریم خود شهر طرقبه ، خیابان طرقدر مشخصه ، می ریم بالا تابلو داره نوشته اردوگاه آیت الله العظمی خامنه ای . بعد اون رو که بیاییم 200-300 متر خاکی هست می آییم کنار رودخانه جای پارکینگ مناسب هم داره .

جمشیدی : توی مسیر از یه اصطلاحی به نام (گداجوش؟) استفاده کردید ، این رو برای من لطفاً توضیح بدید؟

 

 

غلامپور : معمولاً کوهنوردها اینجا دو تا وسیله دارند برای اینکه چایی هاشون رو آب جوش درست بکنن و بعد چایی ها که معمولاً دمنوش های گیاهی استفاده می شه در کوهستان مثل گل پَپو که بهش چای چوپان و بعضی از روستاهای اینجا می گن گل گربه که برای اعصاب و آرامش اعصاب فوق العاده مفیده و چیزهای دیگه مثل کاکوتی که همه اش در همین کوه های اطراف مشهد و زُشک پیدا می شه . خب حالا این آب جوش رو با اون وسایلی که عرض کردم گداجوش و همچنین سلطان جوش به جوش می آرن و با استفاده از اون دمنوش های گیاهی یک چاییِ دبش در کوهستان درست می کنن . پس شد دو تا وسیله : یکی اش گداجوش و یکی سلطان جوش . سلطان جوش یه وسیله ای است شبیه قمقمه های معمولی که پلاستیکی یا به هر نحو دیگه ای داریم و سربازها هم معمولاً دارند در جبهه ها استفاده می شه ، شبیه اونه ، فلزی که بشه آب را باهاش جوش آورد ، خب یه چیز تقریباً مدرن تریه ، اون رو بهش می گن سلطان جوش . گداجوش چیه ؟ گداجوش هم قمقمه هاییه که برای این کار در اصل ساخته نشده . اینها قوطی های مثلاً عطر بوده که از خارج وارد می کنن به صورت فله ای ، تقریباً یک و دو دهم لیتر هم یا حداکثر یک و نیم لیتر توش آب جا می شه . اینها پس قوطی های عطرند ، بعضی وقت ها هم قوطی های سم هستند منتها اینها رو چند بار با آب جوش می جوشانند ، چایی هم داخلش می ریزند که خوب جرم گیری بشه ، آماده بشه برای اینکه دفعه های بعد ازش استفاده بکنند . این رو بهش می گند گداجوش که خب شاید از این جهت باشه که یه وسیلۀ خیلی ساده و دم دستی هست بهش گفتن گداجوش ...

جمشیدی : این وسیله شکل استوانه ای داره ؟

غلامپور : بله ، کاملاً استوانه است ، سرش باریک تره .

جمشیدی : خیلی ممنون .

غلامپور : قربان شما .

جمشیدی : دیروز به اتفاق شما رفتیم به باغ وکیل آباد . اگر ممکنه یه توضیحی هم راجع به اون منطقه به من بدید .

غلامپور : بله . باغ وکیل آباد هم از طرف مشهد که خارج می شیم به سمت طرقبه و شاندیز ، همون ابتدای طرقبه است ؛ یعنی دومین خروجی رو دور بزنیم می شه امام رضا چهارده . من اگر اجازه بدید در مورد خیابان امام رضا هم یه صحبتی بکنم . ببینید شما از هر شهری معمولاً به طرف مشهد می آیید اسمش امام رضاست ؛ یعنی مثلاً از سمنان و دامغان و شاهرود و اینها می گذرید بلوارهایی که منتهی به سمت مشهد می شه همه اش اسمش رو امام رضا گذاشتند . حالا از شهر طرقبه هم اولین ((دور بلوار رو دور می زنید)) وارد می شید . پارکینگ خیلی مناسبی هم داره . پارک وکیل آباد از موقوفات مرحوم ملک هست و 5-6 سال گذشته بازسازی خیلی جدی ای شده. پیمانکاری که این کار رو کرده همون پیمانکاری است که پارک جمشیدیۀ تهران رو درست کرده و به این علت خیلی از سنگ های طبیعی استفاده کرده و دوستانی که حالا در کار معماری باشند دقت بکنند متوجه می شند که این کارها کار یک آرشیتکت می باشد . شبیه همون هست ، خب دیدید اونجا رو ...

جمشیدی : بله .

غلامپور : خب اینجا یک حسن و امتیازی که داره نسبت به جمشیدیه اینه که رودخانۀ خیلی خوبی از وسطش عبور می کنه .

جمشیدی : خیلی ازتون ممنونم .

غلامپور : قربان شما .

جمشیدی : پارک وکیل آباد کدوم قسمت مشهد هست ؟

غلامپور : از طرف مشهد انتهای بلوار وکیل آباد . بلوار وکیل آباد که تمام می شه یک کریدوری هست ، میدانی بزرگی است دور بزنید ...

جمشیدی : سمت جغرافیایی اش رو به من بگید ؟

غلامپور : یعنی دقیقاً انتهای مشهد از بلوار وکیل آباد ، اول طرقبه .

جمشیدی : بله ، خیلی ازتون ممنونم .

غلامپور : خواهش می کنم .

جمشیدی : توضیحات خیلی خوبی دادید آقای دکتر . سپاسگذارم هم از اینکه ما رو به این منطقۀ زیبا آوردید ، هم از توضیحات بسیار کاملی که برای من دادید .

 

 

بنچاق