پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

گفتگوی داغ !

گفتگوی داغ با آقای هادی عطاریفر
دو شنبه 18 خرداد 1394
2213

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گفتگوی داغ با آقای هادی عطاریفر

 

 

 

 

بنچاق: در خدمت آقای هادی عطاریفر ، سردفتر اسناد رسمی 2 مراغه ، صاحب وبلاگ "دفترخانه اسناد رسمی شماره 2مراغه(افق سردفتری)" و یکی از ستاره های طلایی سایت بنچاق هستم .ضمن عرض سلام و تشکر از اینکه دعوت بنچاق را برای مصاحبه پذیرفتید ، با توجه به اینکه جنابعالی از پیشکسوتان وبلاگ نویسی و از اعضای شورای سیاستگذاری پارسوندار بوده اید و اخیراً به عنوان یکی از اعضای شورای عالی جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی انتخاب شده اید ،

 

 

خواهش می کنم بفرمایید :

- آیا فعالیت های انجام پذیرفته در شورای سیاستگذاری پارسوندار را مناسب و کافی جهت فعالیت روزآمد و مناسب جامعه مجازی سردفتران ودفتریاران وبلاگ نویس می دانید ؟

 

 

عطاریفر: درود بر بنچاق و سپاس از مدیریت ارجمند و محترمش

- روی آوردن به روشهای مدرن رسانه ای از قبیل talk hot و مصاحبه صریح ، امری مهم و در خور تقدیر است و در ایران نوعی نوآوری محسوب می گردد.

از اینکه اینجانب را برای مصاحبه انتخاب کرده اید ، سپاسگزارم.

همانطور که سابقا نیز اشاره کرده ودر جلسات مطرح نموده ام تولد بنچاق بدون اغراق یک نقطه ی عطفی در فضای وبلاگ نویسی دفاتر بود ولذا هر فعالیتی که بخواهد در این عرصه نمایان شود وخودی نشان دهد باید به فراتر از بنچاق بیاندیشد. خصوصا که فعالیت شبکه های مجازی موبایلی به جهت سهولت ودر دسترس بودن ، عرصه رقابت را تنگ تر نموده است. لذا چون پارسوندار پس از آغاز به کار نتوانست از شیوه های سنتی فراتر رَود، نتیجتاً نتوانست آن رسالت عظیمی را که بر دوش داشت به منصه ظهور برساند وپس از مدتی در سکوت وسکون فضای مجازی محو وناپیدا گردید.

 

بنچاق: نقایص تشکیلاتی جامعه مجازی را در چه می دانستید ؟

عطاریفر: این تشکیلات حالت قیاسی دارد ونوعی نگاه وحرکت از سمت بالا است . به عبارتی دیگر بدنه قوی از پایین آن را حمایت نمی کند واین یک ضعف بزرگ ساختاری است که هر مجمعی را به راحتی عقیم ساخته وآن را بیشتر به یک محفل تبدیل می کند تا تشکیلات.

ضعف دیگر اين تشکیلات نداشتن فیلترینگ مشخص در انتخاب اعضاء است که البته بخش عمده ای از این ضعف مربوط به فضای سردفتری ودفتریاری کشور است که به شدت دچار روز مرگی بوده وگریزان از فعالیت های جانبی واجتماعی وصنفی است که سبب می شود فعالیت وبلاگ نویسی با اعضای موثر کمتری تداوم یابد وکم اقبالی ، نتیجه اش این می شود که وبلاگ خوان وحتی مهمان در همایش یا احیانا دوست وبلاگ خوان نیز جز اعضاء محسوب گردد. البته تاکید نمودم اجبار فضای سردفتری چنیین ضعفی را رقم زده است. نقص مهم دیگر تشکیلاتی جامعه مجازی ، نداشتن اساسنامه مکتوب بود که الحمدلله با تلاش جمعی اعضای محترم وهمت دوستان در اجلاس فوق العاده اخیر تدوین یافت .

 

بنچاق : عمده ی ایراد شما در نشست اخیر مشهد چه بود ؟

عطاریفر: عمده ایراد وضعف اجلاس مشهد که قریب به اتفاق شرکت کنندگان ومدعوین تاکید داشتند نبودن فرصت برای بررسی مسایل ومشکلات اعم از امور جامعه مجازی وصنفی بود که بسیار موجب دلگیری ودلسردی شرکت کنندگان بود و می شد این زمزمه و آهنگ مخالف را در اخرین دقایق که اتفاقا به جلسه پرشوری تبدیل شده بود، از زبان وکلام حاضران درجلسه شنید.

 

بنچاق: شما چه موقع از نشست چالوس مطلع شدید ؟

عطاریفر: شنبه دوم خرداد ماه 94 ازدعوت نامه مطلع شدم.

 

 

بنچاق: اعضاء و شاکله ی جدید شورای عالی مجازی جهت فعالیت های آتی جامعه مجازی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عطاریفر: ترکیب سابق که بنده نیز عضو آن بودم ، کارنامه قابل قبولی نداشت لیکن امیدوارم با حضور اعضای جدید که همگی از فعالین پیشکوت هستند ، تحولی در امور ایجاد گردد . مع الوصف بهتر است قضاوت در اين زمینه را به آینده وبه سنجش عملکرد آتی اعضای محترم واگذار نماییم.

 

بنچاق: شیوه نامه ی جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی تدوین و تصویب شده است . جهت ادامه کار جامعه مجازی از حیث بخش ها و کمیسیون ها و نیز از لحاظ نظم بخشی و هدایت نشست ها به سمت اهداف جامعه مجازی ، شیوه نامه را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عطاریفر: شیوه نامه صرفا یک ابزار است که به نظم بخشی امور کمک می رساند . لیکن آنچه مهم وقابل اعتنا است همت اعضای محترم شورا در به فعل در آوردن کلیه ی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فضای وبلاگی وموبایلی عرصه سردفتری است. اگر این مهم انجام شود می توان اذعان داشت که گامی مهم وموثر در راستای حصول به اهداف موردنظربرداشته شده است.

 

 بنچاق: نقد و ایراد شما به شورای عالی جامعه مجازی و شیوه نامه ی آن کدام است و چه راه حلی را پیشنهاد و مطرح می کنید ؟

عطاریفر: هرچند به جز خودم اعضای شورای محترم از بهترین های عرصه سردفتری کشور هستند وشیوه نامه ی تدوین شده نیز برای آغاز یک راه پر پیچ وخم وصعب العبور مناسب است وبیشتر اعضاء از مؤسّسین اولیه می باشند ، لیکن گفتمان مردم سالاری اسلامی ایجاب می کند جهت کسب مشروعیت ومقبولیت در اولین فرصت پس از انسجام امور ورسیدن به اهداف اولیه ، هم انتخاب اعضاء وهم شیوه نامه در یکی از همایش های آتی به رای عمومی شرکت کنندگان ومدعوین گذاشته شود که "هُو اقرب للتقوی" است.

 

بنچاق: گرچه شما از فعالین شبکه های اجتماعی نمی باشید ولی ارزیابی شما از شیوه نامه مصوب جهت به کارگیری شبکه های اجتماعی در مسیر فعالیت های جامعه مجازی و به خصوص در مورد وبلاگ نویسی چگونه است؟

عطاریفر: اتفاقاً علیرغم مشغله های فراوان همیشه نیم نگاهی هم به شبکه های اجتماعی داشته ودارم ورصد تحولات اجتماعی در عرصه فضای مجازی از دل مشغولی هایم بوده وهست. می توان گفت شیوه نامه ی مذکور در خصوص ایجاد ارتباط میان شبکه های اجتماعی وخصوصا شبکه های موبایلی که در حوزه سردفتری امروز به شدت پر رونق است ، ضعف داشته ومیتوان به نوعی آن را محافظه کارانه اعلام نمود زیرا چنین ارتباط هدایت کننده از موبایل به وبلاگ مغفول ونامشهود است و امید وارم این نقیصه در آینده نزدیک با مساعی اعضای محترم شورای عالی بر طرف گردد.

 

بنچاق: با توجه با تأسیس شورای عالی و تصویب شیوه نامه ، فعالیت های جامعه مجازی جهت دفاع از حیثیت سردفتری اسناد رسمی و اعتلای آن و نیل به اهداف جامعه سردفتری را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عطاریفر: همانطور که در پاسخ به سوالات مشابه اعلام نمودم ایجاد چارت تشکیلاتی وتدوین شیوه نامه ،همه وهمه ابزاری ساده بیش نیستند ! مهم تنظیم وطراحی پروژه ها وطرح ها وبرنامه های عملی برای نیل به اهداف است که بدون آنها حرکت به سمت اهداف ، شبیه قصه ورویا خواهد بود.امید وارم تدوین برنامه ها وطراحی پروژه ها هرچه سریعتر در دستور کار شورا قرار گرفته ویا حداقل به فراخوان عمومی در راستای جذب ودریافت طرح ها وپیشنهادات عملگرایانه اقدام شود . بدیهی است شاخص هر برنامه و پروژه ای برای انتخاب و اجرا ، در راستای نیل به اهداف مطروحه و اعتلای حرفه سردفتری خواهد بود.

 

بنچاق: بدون آرمانگرایی و آرزوی بهترین وضعیت ها ، چه راهکار مقدور و در دسترسی را با توجه به جایگاه جامعه مجازی برای تأثیر گذاری بر نهادهای مرتبط با دفاتر اسناد رسمی و تأثیر گذاری در حل و فصل مشکلات از سوی جامعه مجازی پیشنهاد می نمایید ؟

 عطاریفر:ایجاد واحد یا اتاق یا تخصیص پست سازمانی در امر رصد وتحلیل هدفمند فضای مجازی اعم از وبلاگ های سردفتری وفضای موبایلی در معاونت های انفورماتیک قوه قضاییه، سازمان ثبت ، کانون ها وجوامع سردفتری.

دلایل توجیهی و اطلاع از بازخورد تصمیمات و سیاستگذاری ها، یکی از اصول مهم مدیریت نوین در عصر حاضر می باشد . دستورالعمل ها وبخشنامه ها توسط دستگاه های مجری صادر می شوند. حال که تکنولوژی ، امکان این پایش ورصد موثر امور وخروجی برنامه های کشوری وستادی را فراهم آورده ودر عرصه امور دفاتر اسناد رسمی هم این مهم یعنی امکان مطالعه خروجی تصمیمات توسط وبلاگها وشبکه های موبایلی فراهم شده ، چرا از این امکان وقابلیت مفید وموثر ورایگان در جهت بهبود امور وروش ها استفاده نشود؟ امید است مسوولین محترم ومتولیان ارجمند امور اسنادو ثبتی واملاک کشوری پیشنهاد ارایه شده را عملی و واقع بینانه تلقی فرمایند.

 

در خاتمه از جنابعالی و همکاران گرامی تان در سایت وزین بنچاق ، نهایت تشکر وامتنان را دارم.

من الله توفیق وعلیه التکلان.

 

بنچاق: از اینکه در گفتگوی داغ ما شرکت کردید ، صمیمانه تشکر می کنم .

بنچاق