پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

گفتگوی داغ !

گفتگوی داغ با آقای سید علیرضا طباطبائی بافقی
دو شنبه 25 خرداد 1394
3699

 

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتگوی داغ با آقای سید علیرضا طباطبائی بافقی

 

 

قبل از مقدمه

 

نشاندن پیشکسوتِ سردفتری و عمود خیمه ی وبلاگ نویسی و رییس شورای عالی جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی ، روی صندلی داغِ بنچاق، کار ساده و راحتی نبود که از عهده ی اینجانب به تنهایی برآید. در نتیجه دست به دامن یار قدیمی و همراه همیشگی ایشان ، جناب آقای علی امینی شدم تا ضمن دعوت از جناب آقای سید علیرضا طباطبایی بافقی به انجام مصاحبه ، در طراحی سوال های صریح و روشنگرانه و پیاده سازی آنها یاری ام کند.

با تشکر فراوان از جناب آقای امینی که مصاحبه ی حاضر حاصل تلاش ایشان است ، توجه شما را به متن این گفتگو جلب می نمایم :

 

 

 

بنچاق: سید علیرضا طباطبائی بافقی را همه با وبلاگ فعالش که منتقدانه «سردفتری یا سراب فریبنده » نام دارد با امضای « میرزا بنویس» می شناختند . وی که منتقدان دفاتر اسناد رسمی را با تیتر وبلاگ خود « دیگران که باور نکردند میدانم تو هم باور نمی کنی پس ابلاغ بگیر و بیا » به چالش فرا می خواند متواضعانه ، عالمانه ، منتقدانه ، شجاعانه و هوشمندانه به دفاع از جایگاه ، حیثیت و مطالبات دفاتر اسناد رسمی پرداخت و پیشکسوت وبلاگ نویسی در حوزه دفاتر اسناد رسمی گردید . هم‌اینک همکاران حوزه دفاتر اسناد رسمی و غیر آن ، ایشان را سوای از وبلاگ و جامعه مجازی به عنوان شخصیتی مستقل و تأثیر گذار و فرهیخته که نایب رئیس کانون محترم سردفتران و دفتریاران یزد می باشد ، به خوبی می شناسند .

آقای طباطبائی سردفتر محترم دفترخانه 3 یزد ، اولین تلاش خود در سامان دادن و تأثیر گذاری فعالیت‌های وبلاگ‌های حوزه دفاتر اسناد رسمی را با برگزاری اولین نشست حقیقی در سال 1391 در تهران آغاز و همیشه در این حوزه از چهره‌های فعال و مورد اعتماد و مراجعه بوده و تا نشست هشتم مشهد همچنان از ارکان اساسی نشست ها باقی مانده و دعوت و حضور او انگیزه بخش و شوق آفرین بوده است .

وی را که یکی از ستاره های طلائی سایت بنچاق است و در حال حاضر به عنوان ریاست شورای عالی جامعه مجازی در نشست چالوس انتخاب گردیده ، پیرامون نشست خرداد ماه 1394 چالوس، شیوه نامه مصوب ، مسائل جامعه مجازی و انتقادات و اهداف برصندلی داغ نشاندیم تا شفاف و صریح نظرات او را جویا شویم . به یقین این گفتگو که مشتمل بر تاریخچه ای از علل و شیوه شکل گیری جامعه مجازی می باشد به عنوان سندی از فعالیت جامعه مجازی ماندگار خواهد شد . ضمن تشکر بسیار از ایشان توجه خوانندگان گرامی را به این گفتگو جلب می نماییم .

 

بنچاق: پیشکسوتان بر چه اساسی خود را نیازمند ایجاد تشکیلات و به خصوص تأسیس شورای عالی مجازی دانستند و این اقدام از چه زمانی در دستور کار قرار گرفت ؟

طباطبائی: پیش از پاسخ تشکر می کنم که حقیر را واجد صلاحیت جلوس بر این صندلی داغ دانستید وامیدوارم این صندلی بتواند فضای مجازی را داغ تر نماید ، بدون آنکه بسوزاند.

هیچ نهاد مدنی بدون تشکیلات نمی تواند به اهداف خود دست یابد و همیشه قبل از اعلام وجود ، ابتدا تشکیلات ایجاد می شود و اهداف مشخص و اعلام می گردد ؛ ولی در خصوص فضای مجازی در حوزه دفاتر اسناد رسمی ناخواسته این امر مغفول ماند و علت اصلی آن هم به نگاه اهالی این منصب برمیگردد که کمتر حاضر به اظهار وجود در تمامی عرصه ها بوده و هستند و اگر خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته به دلیل همین سکوت و سکون حاکم بر افراد آن است .

در این حوزه ، فعالان در فضای مجازی گرچه با دایر کردن وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها تلاش خود را در نشان دادن این مظلومیت و ارائه خدمات صادقانه خود به جامعه بکار بستند ولی به دلایل مختلف تمایلی به شناخته شدن نداشتند و همین امر کار جمع آوری و ایجاد یک تشکل منسجم را مشکل می کرد. به همین جهت ابتدا دوستان سعی در شناسائی بلاگران این حوزه و توجیه لزوم علنی شدن و جدی بودن تولید محتوا و انتشار اخبار و نیازهای صنفی ، نمودند و شاید نزدیک به دوسال طول کشید تا توانستیم اولین نشست را در تهران تشکیل و جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی را ایجاد نمائیم.

از همان اولین نشست ، ضرورت ایجاد یک تشکیلات برای حفظ و تداوم جامعه مجازی احساس و در دومین نشست به صورت جدی مطرح و همکارمان جناب احمدلو مامور تهیه اساسنامه کار گردیدند و این مهم انجام شد . لکن در نشست سوم در یزد اختلاف نظر در ثبت رسمی آن موجب شد به تعویق بیفتد زیرا اغلب دوستان بلاگر اعتقاد داشتند ثبت آن از پویائی جامعه مجازی کاسته و خاصیت خودجوش بودنش را از دست خواهد داد .

گرچه در آن نشست کار به سرانجام نرسید ولی همیشه و در تمام نشست‌ها دغدغه آن ذهن مؤسسین یا بانیان امر را مشغول داشت و به عنوان مقدمه و بعد از ایجاد سایت پارس وندار به عنوان ارگان رسمی جامعه مجازی ، یک شورایی به عنوان شورای سیاستگذاری پارس وندار تشکیل شد تا زمینه ایجاد یک شورای سیاستگذاری برای تبیین اهداف و نقشه راه فراهم شود .

در همایش هشتم با توجه به لزوم و اولویت سیاستگذاری همایش ها قرار بود ابتدا کمیته برگزاری نشستها تشکیل تا خیال‌مان از نظر هدف دار شدن همایش ها و داشتن خروجی مناسب فارغ و آن‌گاه قدما و مؤسسین نسبت به تشکیل شورای عالی به عنوان بالاترین مرجع جامعه مجازی اقدام نمایند که متاسفانه بعلت ضیق وقت و عزیمت اجباری بعضی از عزیزان و لزوم تدوین یک شیوه نامه جامع ، بازهم بعهده تعویق افتاد و مقرر شد در اولین فرصت با حضور اعضای اولیه ، این مهم به قید فوریت صورت پذیرد که خوشبختانه با استفاده از تعطیلی سه روزه این اتفاق میمون افتاد و شورای عالی تشکیل و شیوه نامه مربوطه با چند جلسه فشرده تهیه و تصویب گردید.

 

بنچاق: با سپاس که در ضمن پاسخ به پرسش‌های قبل ، خلاصه‌‌ای جامع از تشکیل و روند و تاریخچه ماندگار جامعه مجازی را بیان فرمودید که آگاهی و اطلاع بر آن جدا لازم ، تأثیر گذار و مفید می باشد . بفرمایید آیا جامعه مجازی تصمیم به گسترش فعالیت های خود و ایجاد راهکارهای جدید برای تأثیر گذاری بیشتر بر مسائل و موضوعات دفاتر اسناد رسمی دارد ؟

 

 

طباطبائی : خواهش می کنم . بنده نیز فکر می کنم و بر این بودم که بالمناسبه آن را بیان کنم زیرا اطلاع بر این تاریخچه و آگاهی از آن و روشن شدن روند کار برای ارزیابی جامعه مجازی ، روش تصمیم گیری ها ، درک و فهم آن و اقدامات آتی برای کسانی که شوق و علاقه کار و فعالیت در این عرصه را دارند ، لازم است . در پاسخ پرسش شما عرض کنم ، بله گرچه تصمیم جدیدی نیست ولی ضرورت آن امروز بیش از پیش احساس می شود .

 

بنچاق: آیا با تغییرات جدید مکانیسم های جدیدی نیز برای به عینینت رسانیدن مطالبات و حل و فصل معضلات پیش روی دفاتر اسناد رسمی در نظر گرفته شده است ؟

طباطبائی : بهرحال دفاتر اسناد رسمی اگر به صورت جدی بدنبال مطالبات و آینده خود هستند باید حرکت جدی از خود بروز دهند و چون در فضای مجازی ارتباطات بیشتر و با سهولت بیشتری انجام می شود بنا داریم بحول و قوه الهی و با مشارکت افراد فعال بخصوص جوانان فرهیخته و دلسوز نظام سردفتری اعم از سردفتر و دفتریار ، دیدمان را وسیع تر و عمیق تر نمائیم و مجدانه مطالبات و مشکلات را پیگیری ودر جامعه حقوقی کشور تاثیرگذار باشیم و امیدوارم با تشکیل کمیته ها و کمیسیون‌های مختلف و بکارگیری عزیزان دلسوز این مهم عملی شود .

 

بنچاق: علت عدم اعلام قبلی و عمومی نشست چالوس و انحصار آن در افراد حاضر و تعیین اعضاء حاضر چه بوده است ؟

 

طباطبائی: همان‌گونه که عرض شد این اقدام مدت‌ها قبل باید صورت می‌گرفت و در دستور کار قرار داشته است لیکن از آنجا که نشست‌های جامعه مجازی در هردوره با تعدادی غایب روبرو و با تعدادی افراد جدید تشکیل می شود شاید دوستان از سوابق امر مطلع نبوده‌اند و این نشست به صورت فوق العاده برای بیان ضعف‌ها و جبران نقائص گذشته بوده است و قرار بر عمومی بودن آن نبوده است و اما در خصوص انحصار گرچه واژه مناسبی برای این امر نمیدانم باید عرض کنم افراد حاضر در نشست از ابتدا به نحوی مؤسس جامعه مجازی بوده و کلیۀ نشست‌ها نیز با هم‌فکری و تلاش آنان صورت می‌‌ پذیرفته و اگر هزینه ای هم ایجاب می کرده توسط همین افراد تأمین می شده است . مضافا این‌که شورای عالی جامعه مجازی نه پست و مقام اجرائی است ونه منفعت مالی در آن متصور است ، جز زحمت و کار و هزینه از جیب ، عایدی ندارد و حقیر به شما اطمینان می دهم اگر آگهی دعوت هم منتشر می شد بیش از همین تعداد کسی نمی آمد و اگر افرادی از این جامعه در دوره های بعد اعلام داوطلبی کنند و بار این مهم را بدوش بکشند تمامی اعضای شورای عالی با ذوق و شوق زایدالوصفی جای خود را به افراد جدید خواهند داد .

بنچاق: پرسشی که همیشه وجود داشته این بوده که چرا جامعه مجازی را به ثبت نمی رسانید تا از توانایی ها و امکانات قانونی ثبت رسمی یک تشکل استفاده نمایید ؟

طباطبائی : جامعه مجازی به صورت خودجوش بوجود آمده نه اینکه مانند شرکت‌ها ابتدا عده ای بنشینند و ایجاد کنند و سپس عضو گیری نمایند شما اگر به سیر تاریخی این تشکل توجه کنید ملاحظه خواهید فرمود تمام نشست‌ها بدون رعایت بوروکراسی اداری به صورت منظم و بدون تعطیلی در مواعد مقرر تشکیل گردیده و نگرانی اغلب دوستان این است که اگر ثبت رسمی شود گرفتار قواعد ومقرراتی خواهد شد که دفاتر اسناد رسمی بیش از هرکس دیگر از آن زخم خورده است .

 

بنچاق: شورای عالی با انتقاد غیر دمکراتیک بودن و منصوب بودن توسط خودِ افراد یا با عنوانی چون "خود خوانده" ـ هرچند در سیاست کاربرد دارد ـ مواجه می باشد . پاسخ شما به عنوان اولین رئیس این شورا چه می تواند باشد ؟

 

طباطبائی : البته رئیس شدن بنده حکایتی دارد که خود اعضای شورای عالی بهتر میدانند و صرفنظر از اکراه معنوی ، لطف دوستان بود و عدم توانائی حقیر در تمرد از تکلیف عزیزان... بنده ترجیح می دهم با همان عنوان میرزا بنویس خطاب شوم... و اما در مورد غیردموکراتیک تلقی شدن تشکیل شورای عالی باید عرض کنم ، حقیر تصور نمی کنم اعضای جامعه مجازی یا حداقل اکثریت آنها ـ تا جایی که بنده می‌شناسم ـ چنین اعتقادی داشته باشند زیرا اقدامات انجام شده با عنایت به مطالب پیش گفته سیرجریان طبیعی خود را طی نموده و شیوه نامه تهیه شده کاملا دموکراتیک است و انتخاب اعضای شورای عالی و تمامی ارکان و اجزاء جامعه در دوره های آتی با اعضای جامعه مجازی و در همایش ها که در حکم مجامع عمومی است صورت خواهد گرفت و چون هنوز اعضای جامعه مجازی به صورت رسمی ثبت نام نکرده اند نمی توانستیم تصویب شیوه نامه و تعیین اعضای شورای عالی و کمیته ها را موکول به نشست بعدی نماییم و با زهم این اقدام مهم و کلیدی به تعویق افتد و با عنایت به این‌که هرگونه تغییر در مفاد شیوه نامه توسط اعضا و در نشست‌ها در خود شیوه نامه پیش بینی شده است اگر چنان‌چه تمامی اعضای جامعه مجازی چنین تلقی داشته باشند در دوره های بعدی دموکراتیک عمل نمایند . این گوی و این میدان ...

 

بنچاق: شیوه و فاکتورهای انتخاب افراد برای حضور در نشست چالوس و تعیین افراد در شورا و کمیته ها چه بوده است ؟

 

طباطبائی: افراد انتخاب نشده اند تا فاکتورهای انتخاب آنها تحلیل شود ، حاضرین در نشست چالوس همگی همان افرادی هستند که همیشه و درهمه حال دخیل در تشکیل نشست‌ها بوده و با یکدیگر مشاوره می کردند والا افراد فاضل تر ، فرهیخته و دلسوز و پیشکسوت دیگری هم به عنوان دلسوزان این حوزه در فضای مجازی بوده و هستند که امیدوارم در ادوار مختلف از آنها بهره‌‌ مند گردیم . در نشست چالوس در واقع تمامی افرادی که نشست‌ها را بنحوی رهبری می کردند دست‌شان به عنوان اعضای شورای عالی در این جامعه بند شد تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند و بنظر حقیر این یک مجازاتی بود برای عزیزان و به هیچ عنوان منافعی نخواهند داشت و هریک در انتظار خروج ...

بنچاق: از دومین نشست جامعه مجازی ، دفتریاران وبلاگ نویس یا فعال عرصه مجازی در نشست ها حضور داشته اند . عدم وجود حتی یک دفتریار در این نشست چه بوده است ؟

طباطبائی: در ابتدای امر دفتریاران عزیز کمتر به وبلاگ روی آورده بودند و اگر هم بودند به صورت ناشناس و یا عنوان دفتر اسناد رسمی را داشتند که هنوز نیز در لیست بلاگران بهمین نحو است ، همکار عزیزی در تبریز که آن زمان دفتریار بودند وبلاگ فعالی هم داشتند ولی در هیچ نشستی نیامدند در اولین و دومین نشست که حضور ذهن ندارم ولی در نشست سوم به زور دعوت حقیر ، حضوری کم رنگ پیدا کرده است . ولی از نشست چهارم به بعد چهره ها شناخته شد و عزیزان دفتریار با فعالیتی کم نظیر بهترین ره آورد را داشتند ، لیکن به جزیکی دوتا از دفتریاران محترم ـ که با گروه یا به عبارتی اعضای شورای عالی رابطه ای تنگاتنگ داشتند ـ سایرین یا بعدا به تأسیس وبلاگ پرداختند یا فقط در همایش ها شرکت می کردند.

اگر مؤسسین و بانیان میخواستند افرادی را وارد شورای عالی نمایند هم تعداد شورای عالی زیاد و جمع کردنشان با مشکلات زیاد روبرو می شد و هم برای سایر بلاگران ابهام ایجاد می شد ضمن اینکه ما در بین اعضای جامعه مجازی افرادی مانند جناب خرمشاهی که شاید اولین وبلاگ با عنوان دفترخانه را دایر کرده بودند و یا جناب عزب دفتری و امثالهم را داریم که اگر قرار به گلایه یا ادعائی باشد قطعا باید شرمنده آن عزیزان باشیم و همچنین از بین خانم‌هائی که از نشست اول یا دوم بدون غیبت حضور داشتند .... بنابراین نمیدانم این «ان قلت» از کجا آمده؟ همینقدر میدانم دوستان دفتریار فعال ما در فضای مجازی بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی این فضا را با تجارب و علم خود غنی کرده و نیازهای ما را برآورده نموده و به دنبال جایگاه برای خود در این شورا نبوده و نمی‌باشند و اگر هم چنین بحثی شده باشد برای ارتقاء جایگاه دفتریاری بوده است که خوشبختانه در شیوه نامه شرایط عضویت در کمیته ها و شورای عالی سردفتر بودن تعریف نشده و هیچ امتیازی در این خصوص به همکاران سردفتر داده نشده و در اولین شورای عالی چون همه اعضای دست اندرکار سردفتر بوده اند چنین ترکیبی بوجود آمده و دوره های بعد با انتخاب اعضا همگی می توانند دفتریار باشند .

 

بنچاق: بنابراین بفرمائید نشست اخیر مشهد چه تأثیری در ایجاد این نشست و تغییر تشکیلات داشت ؟

طباطبائی: این‌که بگوییم تاثیر مستقیمی نداشته شاید گزافه باشد زیرا فکر تشکیلات منسجم همان‌گونه که عرض شد از مدت‌ها قبل در جریان بوده است . لیکن نشست مشهد ـ آن‌هم با حرف‌ها و حدیث‌های بعدی ـ نشان داد در تمرین دموکراسی ساز وکارهای لازم را نداشته ایم و لازم بود که تمامی حاضرین در نشست به خویشتن خود مراجعه و نقاط قوت و ضعف را مورد ارزیابی قرار میدادند و ما نیز مستثنی از این قاعده نبودیم و ضرورت بازنگری عملکردها و ضعف‌ها عامل مهمی در نشست چالوس بود .

نشست مشهد به برکت امام هشتم موجب شد تا به ضعف ساختاری جامعه مجازی پی برده و به این نتیجه برسیم که در نشست‌ها بجای جلسه افتتاحیه و سخنرانی مدیران ارشد استانی و کشوری ، ابتدا اعضاء ، مسائل و مشکلات را در جلسات و کارگروه‌ها بررسی و در انتهای کار ، جلسه اختتامیه با حضور مدیران برای شنیدن دردها و مشکلات صنفی ما تشکیل شود.

 

بنچاق: مکانیزم های بکار گرفته شده جهت کارآمد کردن جامعه مجازی و تأثیر گذاری بیشتر در حل مشکلات و رسیدن به مطالبات به حق مجموعه دفاتر اسناد رسمی در شیوه نامه مصوب چه می باشد ؟

 

 

طباطبائی: براساس تصمیمات شورای عالی مقرر شد کمیته اجرائی با حضور میزبان و 3 نفر از اعضای منتخب همایش هشتم، دستورالعمل برگزاری نشست‌ نهم را تدوین و به شورای عالی ارائه نمایند تا نشست نهم با انسجام بیشتر و دستورکار معین برگزار شود و تصمیمات همایش ها برای اجرا به کارگروه‌های معین ارجاع گردد . از طرفی در صورت لزوم زیرمجموعه های مورد نیاز تشکیل گردد تا از این پس امکان پیگیری مطالبات تسهیل شود.

 

بنچاق: آیا شورای عالی در نشست خود به ایجاد اهرم های لازم جهت تسریع در حل مشکلات و تحقق خواسته ها و انسجام سردفتران و دفتریاران اندیشیده است ؟

طباطبائی: تصور می کنم شیوه نامه ارائه شده از هرحیث با دقت و درایت تهیه شده و همت جمعی و مشارکت اکثریتی را می‌طلبد تا از این پس مطالبات صنفی معوق نماند.

 

بنچاق: یعنی می فرمایید این گوی و این میدان برای فعالیت دلسوزان و دغدغه مندان جهت تحقق خواسته های صنفی و رسیدن به شأن و جایگاه لازم دفاتر اسناد رسمی از طریق راه‌کارها و دستاوردهای جامعه مجازی ؟

طباطبائی: بله . دقیقا و کاملا همین طور است . به لطف خدا هم افراد فرهیخته فراوانند و هم انگیزه و مقتضی وجود دارد و فقط باید همت کرده و به آن جامۀ عمل پوشانید که امیدوارم چنین اتفاق میمونی حادث شود و تنها به بیان مشکلات بسنده نشود و با فعالیت منظم به مقصود رسید.

 

بنچاق: جامعه مجازی سردفتران وبلاگ نویس از نشست هفتم قم با ورود فعالان شبکه های اجتماعی ضمن گسترده تر شدن در نشست هشتم به نظم و نسق این شبکه ها نیز پرداخت که در بیانیه هشتم منعکس است . در این نشست از افراد شاخص شبکه های اجتماعی دعوت به عمل نیامده و در حقیقت جامعه مجازی به برجسته تر نمودن وبلاگ نویسی و حتی کمرنگ نمودن شبکه های اجتماعی مبادرت ورزید . آیا می توان این حرکت را گردش به عقب ارزیابی نمود ؟ تحلیل و تفسیر شما چیست ؟

طباطبائی: در نشست ششم از طرف یکی از همکاران پیشنهادی مطرح گردید که چون در فاصله بین نشستها ممکن است مسائل و مشکلاتی پیش آید که نیاز به جمع دوستان باشد لذا بهتر است با استفاده از امکانات اپلیکیشن‌های تلفن همراه بتوانیم موارد اضطراری را مورد بررسی و تصمیم گیری قراردهیم و شاهد بودیم بعد از نشست اراک گروه‌های اجتماعی در وایبر به‌ سرعت تشکیل گردید ، گرچه ابتدا بیشتر جنبه تفننی داشت لیکن بدون نظم لازم بسرعت فراگیر شد . از آن‌جا که به هرحال این امر در فضای مجازی و در حوزه دفاتر اسناد رسمی بود تصمیم گرفته شد این فضا نیز هدفمند و در خدمت حرفه کتابت قرار گیرد و به صورت نظام مند داخل در محدوده جامعه مجازی دفاتر قرار گیرد و به همین جهت علی رغم آن که جامعه مجازی ـ همان‌گونه که در پرچم و لوگوی آن مشخص است ـ به عنوان جامعه مجازی وبلاگ نویسان شناخته می شد ، عنوانش به جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی یا به عبارتی فعالان عرصه مجازی در حوزه دفاتر اسناد رسمی تغییر یافت و مدیران شناخته شده این گروهها نیز در همایش هفتم دعوت شدند که تعداد کمی اجابت کردند و در فرصت اندک همایش مذکور مجال ساماندهی نبود و به نشست بعدی موکول گردید تا با حضور فعالان گروههای یاد شده این مهم صورت گیرد که بازهم شاهد بودید زمان ، اجازه ورود به این مبحث را نداد و برنامه مدون اکثریتی هم از طرف مدیران مربوطه ارائه نشد و شیوه نامه قرائت شده توسط یکی از مدیران محترمه هم که می توانست در ساماندهی گروههای تخصصی تاثیرگزار باشد با استقبال عزیزان روبرو نشد و مسکوت ماند.

به‌نظر ما هرگونه فعالیت در فضای مجازی در حوزه دفاتر اسناد رسمی ، می تواند در جامعه مجازی موجود تعریف گردد و هیچ‌کس منکر آن نیست لکن رعایت موازین و التزام به منشور اخلاقی جامعه مجازی همان‌گونه که برای بلاگران الزامی است در خصوص گروه‌های اجتماعی نیز جاری است .

اگر چنان‌چه گروههای فعلی خود را از جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی که قدمتی چندین ساله دارد جدا میدانند و با نام جامعه مجازی فعالیت نمی‌نمایند و بی نیاز از جامعه مجازی هستند ، خود دانند ولی چنان‌چه در مقام پیگیری مطالبات صنفی تحت نام جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی هستند طبیعی است باید ضوابطی را رعایت و گروه‌ها در خدمت منافع جمعی خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی باشند و مدیران محترم لازم است مدیریت خود بر گروه را نظام مند نمایند تا خدای نکرده موجب تزلزل در جایگاه کتابت نباشد و این امر ابتدائی‌ترین شرط فعالیت در حوزه دفاتر است و از این لحاظ فرقی بین وبلاگ نویس و وبلاگ خوان و گروههای اجتماعی نیست .

این ادعا که جامعه مجازی مبادرت به کم رنگ کردن یا پررنگ کردن گروه‌های مجازی یا وبلاگ نویسی نموده است بنظرم واهی و غیرمنصفانه است و عدم حضور آن‌ها در نشست چالوس نیز ارتباطی به نحوه نگرش به تنوع فعالیت‌ها و فضاهای مجازی ندارد . چه بسا وبلاگ نویسان باسابقه و دغدغه دار و همکاران ارجمندی وجود دارند که به مراتب از این حقیر فعال تر و شاخص ترند ولی می‌بینیم چنین ادعائی از طرف آن‌ها عنوان نشده زیرا می‌دانند آنچه اتفاق افتاده برای اعتلای جامعه مجازی بوده است و تولیت جامعه مجازی نه عنوان اجتماعی دارد نه منافع مادی و معنوی و جز خدمت هدف دیگری را دنبال نمی کند و بنده به سهم خود آمادگی دارم که عنوان و وبلاگ و هرآن‌چه در آن است را دودستی به عزیزان تقدیم کنم و بی دغدغه و معمولی در همایش ها شرکت کنم تا لذت دیدار دوستان را با تمام وجود حس کنم و تصور می‌نمایم تمام اعضای فعلی شورای عالی نیز این امر را آرزو می کنند.

البته باید بپذیریم بین وبلاگ نویسی و حتی وبلاگ خوانی با گروههای اجتماعی تلفن همراه تفاوت‌هائی هست و کنترل و نظارت بر دسته اول امکان پذیر و در دسته دوم سخت تر است مضافا این‌که وبلاگ نویس و وبلاگ خوان با اراده خود و برای هدف معین به این عرصه پا می‌نهد و فعال گروه مجازی به گروه فراخوانده می شود که این امر گاهی با تمایل است و گاهی با نوعی اکراه آمیخته به احترام ... سخن به درازا کشید و خلاصه می کنم ، ما مشتاقانه دست تمام کسانی که دغدغه حرفه و منصب کتابت را دارند و دلشان برای اعتلای جایگاه دفاتر اسناد رسمی می‌طپد را می فشاریم .

 

بنچاق: آیا تغییر در اعضای شورا از حیث تغییر یا اضافه نمودن نفرات امکان پذیر است ؟ در مورد شیوه نامه تغییر امکان پذیر است ؟

طباطبائی: صرف‌نظر از اینکه در شیوه نامه همه چیز به ‌نحو روشن و شفاف آمده است باید عرض کنم بدون تعارف همه اعضای شورای عالی از جانشینی سایر دوستان استقبال می کنند.

 

بنچاق: درعرصه وبلاگ نویسی و شبکه های مجازی بانوان فرهیخته ای حضور داشته اند که از توان علمی و قلم فرسایی نیز بهره مند بوده اند . چرا از توانایی آن بانوان در شورای عالی و دیگر بخش ها استفاده نشده است ؟ آیا اصولا شما شورا و نشست ها را مردانه می دانید ؟

طباطبائی: تصور می کنم توضیحاتی که در خصوص دفتریاران محترم و مدیران گروه‌های مجازی و سایر بزرگان این جامعه دادم در این خصوص هم صادق است زیرا ورود هر تعداد یا قشر در این نشست موجب بروز اختلاف نظر بیشتر می شد گرچه حقیر هنوز نتوانسته ام این اماها و اگرها و ایرادات را هضم کنم در حالی‌که همه عزیزان می‌دانند اعضای فعلی هرگز جویای نام و مقام و عنوان نبوده و بر هیچ‌یک از عزیزان به‌جز خود بنده ، ضعفی وجود ندارد .

اگر منظور حضرتعالی از مردانه بودن جداسازی مردان و زنان و جسمی و فیزیکی نباشد حقیر جامعه مجازی را یک کار مردانه می‌دانم و کلیه خانم‌های عضو جامعه مجازی مردانه برای این منصب شریف فعالیت می کنند حتی بیشتر از ما مردان که در همین‌جا از آن بزرگواران تشکر و قدردانی می کنم.

 

بنچاق: وضعیت کمیته اجرائی انتخاب شده در مشهد چگونه است و فعالیت آنان به کجا رسیده ؟ جایگاه آن کمیته در تشکیلات جدید چیست ؟

طباطبائی: گرچه به علت محول شدن آن به روز آخر و دقایق پایانی و عدم قرائت شیوه‌نامه تهیه شده کمی عجولانه انجام شد لیکن همین که جوانان و افراد جدیدی خود را داوطلب کمک و خدمت به جامعه مجازی نمودند اقدام مناسبی بود و آن را باید به فال نیک گرفت . اما این که منتخبین عزیز بین خود ایا 4 یا 5 نفر مورد نظر را انتخاب کرده یا نکرده اند و چه اقدامی انجام داده اند بنده اطلاعی ندارم و تنها تنی چند از اعضای مذکور ظاهرا استعفا نموده اند که در پیج خصوصی رونوشتی هم به اینجانب زده بودند که سعی در انصراف آنها نمودم .

 

 

جایگاه کمیته دایمی برگزاری نشست‌ها و اعضای منتخب درصورتی‌ که هنوز مایل به همکاری باشند محفوظ و هیچ گونه ملازمه ای با اقدام اخیر ندارد و در شیوه نامه نیز این کمیته با وسعت مسئولیت و وظایف تحت عنوان کمیته اجرائی پیش بینی شده و علاوه بر رئیس کمیته مذکور ـ که یکی از اعضای شورای عالی است ـ 4 نفر دیگر به عنوان منتخبین مستقیم اعضای نشست‌ها در آن عضویت دارند . تا زمان عضو گیری‌ها و نشست نهم ، 3 نفر از همین عزیزان به عنوان منتخبین همایش هشتم به اتفاق میزبان، الزاماً عضو کمیته خواهند بود و از همین‌جا از آن بزرگواران تقاضا می کنیم 3 نفر را از بین خود به جناب جمشیدی معرفی تا در زمان باقیمانده بتوانیم همایش نهم را با سازماندهی دقیق تر و پویاتر برگزار کنیم.

 

بنچاق: آیا شورای عالی خود را در معرض انتخاب و تأیید نشست نهم در سمنان قرار خواهد داد ؟ آیا شیوه نامه را برای تأیید و تصویب مطرح خواهد نمود ؟ با توجه به اینکه این شیوه نامه دارای الزاماتی مانند پرداخت حق عضویت و انتخاب افراد است .

طباطبائی: شورای عالی را جدای از اعضا و شرکت کنندگان در همایش نمی بینم و همایش ها ی جامعه مجازی در واقع همان نقش مجامع عمومی را ایفاء می کنند و برخلاف آن‌چه شنیده می شود در نشست چالوس انتخاباتی صورت نگرفته است تا بحث دموکراتیک و غیردموکراتیک مطرح باشد بلکه برای جلوگیری از بی برنامگی و ساماندهی به جامعه مجازی و سایت پارس وندار و سایر امور، شیوه نامه ای با صرف وقت زیاد و نگاهی کلان به جامعه نوپا تهیه و توسط هیأت امناء و پایه گذاران جامعه مجازی تهیه و تدوین گردید و چون در آن ارکان مختلف تعریف و شورای عالی به عنوان بالاترین مرجع آن در شیوه نامه پیش بینی شده بود لذا برای این که از تمام اعضا و ظرفیت‌های موجود استفاده شود و بعضی از عزیزان خود را کنار نکشند ، کلیه افراد مذکور را در شورای عالی گیر انداختیم و هیچ‌یک از آقایان داوطلب حضور در شورای عالی نبودند و بنده در اینجا از یکایک اعضای شورای عالی که بهر ترتیب ولو با اکراه آمیخته به احترام قبول خدمت نمودند تشکر و قدردانی می کنم و از بعضی از دوستان که در حق این عزیزان کم لطفی کرده و مطالبی را مطرح و موجب دلسردی میشوند درخواست می کنم بجای بهانه گیری بیائید دست به دست هم بدهیم تا با انسجام و توان و استفاده از ظرفیت‌های موجود موجب استحکام هرچه بیشتر جامعه مجازی شویم .

هرگونه تغییر در شیوه نامه و اعضای شورای عالی و سایر ارکان جامعه ، در خود شیوه نامه پیش بینی و موکول به اتخاذ تصمیم در همایش ها است و دوره های بعدی اعضای شورای عالی نیز به انتخاب اکثریت اعضای نشست‌ها خواهند بود.

 

بنچاق: آیا جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی و شورای عالی در برابر مشکلات و مطالبات همچنان گذشته به انتقال نظرات و انعکاس در بیانیه ها بسنده خواهد کرد ؟ آیا زمان آن نرسیده که با توجه به گستره کشوری آن و عدم وجود محدودیت قانونی به روش های تأثیرگذارتری رو بیاورد ؟

طباطبائی: البته قبلا نیز به انتقال نظرات بسنده نکردیم بلکه باید گفت به نتیجه مطلوب نرسیدیم . این امر معلول دو علت عمده بود : یکی عدم وجود ساختار لازم برای اجرای تصمیمات و عدم تعیین مسئول برای پیگیری مطالبات و دوم عدم توجه مراجع و متولیان امر ـ که بیشتر به جهت ناشناخته بودن جامعه مجازی بود ـ که به فضل الهی در هر دو بخش پیشرفت خوبی داشتیم و روز به روز به اهداف خود نزدیک و نزدیک تر می شویم و اینک با یک شیوه نامه مدون و تقسیم و توزیع وظایف روبرو هستیم که می تواند بسیاری از کاستی‌ها و ضعف‌ ساختاری ما را جبران کند و این امر یاری و انسجام تمامی اعضای جامعه مجازی را می طلبد که خدا را شکر این اقبال درعزیزان عضو دیده می شود و باید عرض کنم ما از هرگونه پیشنهاد روش‌های تاثیرگذار استقبال و در حد توان خود آماده خدمتگزاری هستیم .

 

بنچاق: آیا جامعه مجازی سردفتران و دفتریاران همچنان گذشته به برگزاری نشست ها و بیان مطالب و دید و بازدید اختصاص خواهد یافت یا این که برای فواصل بین دو نشست هم برنامه ای اندیشیده شده است ؟

طباطبائی: البته دید و بازدید یکی از اهداف نشست‌ها هست که بیشتر در مورد افراد جدید الورود صدق می کند و باید به نحوی برنامه ریزی شود که ابتدای نشست‌ها به مطالبات و دغدغه های حرفه و منصب کتابت پرداخته شود و سخنرانی‌های مدیران کشوری به روز آخر موکول شود تا حرفهای گفتنی و تصمیمات متخذه در راستای حل مشکل به رؤسا و مدیران و متولیان امر ارائه شود.

خوشبختانه با استفاده از امکانات تلفن‌های همراه ، گروه شورای عالی جامعه مجازی ایجاد شده و اگر مطالب و نقطه نظراتی قبل از نشست‌ها یا در فواصل زمانی ایجاب نماید در گروه رایزنی و اتخاذ تصمیم خواهد شد و به محض شروع به‌کار کمیته‌ها و کمیسیون‌ها ، هریک می توانند در گروه خاص خود در فضای مجازی تبادل نظر نمایند و آن‌چه را که لازم است به اطلاع فعالان مجازی برسد ، در سایت پارس وندار منتشر خواهد شد.

 

 

بنچاق: مشخصاً چه تصمیمی برای پارسوندار اتخاذ شده است ؟

طباطبائی: متأسفانه هربار در هریک از نشست‌ها تصمیماتی جهت فعال سازی این رسانه که ارگان رسمی جامعه مجازی است گرفته شد اما به علل مختلف عملی نشد . به همین جهت در شیوه‌نامه شورای عالی به عنوان زیر مجموعه دبیرخانه قرارداده شد و قرار شد با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم جهت شناسائی جامعه مجازی بین جوامع حقوقی کشور و مردم ، مسئولیت مستقیم آن را ریاست دبیرخانه که دبیر نامیده می شود به عهده گیرد و با انتخاب اعضاء و داوطلبین در کلیۀ زمینه های علمی ، خبری ، ورزشی و بخش عضویت‌ها و غیره فعالیت آن آغاز گردد که امیدواریم تا نشست نهم شاهد تحول در این بخش باشیم .

 

 

 

بنچاق: لازم است از این که علی‌رغم گرفتاری های مختلف برای این گفتگوی طولانی و ماندگار وقت گذاردید مراتب تشکر و قدردانی خالصانه خود و سایت بنچاق را خدمت شما تقدیم دارم .

طباطبائی: اینجانب نیز ضمن تشکر از تلاش شما در ارتباط با امور جامعه مجازی اختصاصاً و در کلیه امور جامعه بزرگ سردفتری اسناد رسمی عموماً ، لازم است در پایان از توجه شما و خوانندگان سپاسگزاری نمایم و امیدوارم همگی دست به دست هم دهیم به مهر ...

 

 

 

 

 

بنچاق