پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

فرهنگنامه جامع مشاهیر ایران منتشر می شود

از ویژگی‌های ارزشمند این فرهنگ، توجه به جامعیت موضوع مشاهیر ایران است که در آن به همه‌ چهره‌های ملی اعم از دانشمندان، هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران اشاره شده است.
شنبه 31 مرداد 1394
3683

 

 


به گزارش هنرآنلاین، فرزاد جمشیدی، مجری معارفی تلویزیون و پژوهشگر کشورمان پس از پنج سال تلاش بی‌وقفه موفق شد نگارش و تدوین فرهنگ 20 جلدی مشاهیر ایران‌زمین را به پایان رسانده و آن را جهت اخذ مجوزهای لازم آماده کند.

صابری قمی نماینده رسانه‌ای گروه پژوهشی پژوهان که به ریاست جمشیدی اداره می‌شود، ضمن اعلام این مطلب گفت: فرهنگنامه‌نویسی به شیوه علمی مدتی حدود دو دهه است که در کشور ما کمرنگ شده و ورود اینترنت و دسترسی فوق‌العاده آسان به اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی، مردم ما و به ویژه بخش علمی و پژوهشی کشورمان را از تحقیقات پرمایه، تهی و تا حدودی فلج کرده است.

صابری گفت: فکر تهیه و ارائه این فرهنگنامه بی‌نظیر از سوی دکتر جمشیدی از آنجایی صورت گرفت که ایشان اطلاعات موجود درباره اشخاص عَلَم و شناخته‌شده میهنمان را کافی به مقصود ندانسته و معتقد بودند در حال حاضر، شیوه تحقیق درباره چهرگان و شهرگان کشورمان از آنجا که مبتنی بر یک سری دانشنامه‌های آزاد و خودنوشت اینترنتی است، کاملاً ناقص بوده و نه تنها هموطنان پژوهشگر داخل ایران بلکه ایرانیان فرامرز کشور و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این سرزمین کُهن را نیز سرگردان ساخته و با شُبهات زیادی مواجه می‌سازد.

وی افزود: کار بزرگی در تهیه این فرهنگنامه انجام شده فقط کپی کردن اطلاعات قبلی در فرهنگنامه‌های پیشین نیست، بلکه به روز کردن اطلاعات و بعضاً مراجعه حضوری به خود افراد مشهور کشور یا مطلعین صاحب‌نام در این زمینه بوده است.

وی گفت: مشهور بودن، وجه غالب فرهنگنامه‌ای است که جمشیدی و همکارانش تهیه و تدارک دیده‌اند و این مطلب اساساً با شیوه فرهنگنامه‌نویسی‌های مرسوم در سایر کشورهایی که پیش از ما به تهیه و تولید فرهنگ جامع مشاهیر خود مبادرت کرده‌اند (مانند انگلیس، فرانسه و آلمان)، مطابقت دارد.

صابری قمی اضافه می‌کند: ما سعی کرده‌ایم از همه افراد مشهور ایران در این فرهنگنامه اسم بیاوریم و البته "مشهور" را در کنار "محبوب" تعریف کنیم. مثلاً" در حرف "ح" شما همان‌طور که درباره لسان‌الغیب، حافظ شیراز، اطلاعاتی را به دست می‌آورید، از مرحوم دکتر حسابی هم نشان می‌گیرید و در همین حرف "ح" حتی از گوینده شناخته‌شده خبری کشورمان، جناب حیاتی و فیلمساز مطرح و صاحب سبکی چون مرحوم اُستاد علی حاتمی هم نام برده شده است. ضمناً در این مجموعه‌ عظیم "اعلام" از تمامی حکومت‌های ایران، وزرای دولت‌ها و وکلای مجالس (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) و مسئولین نهادهای شناخته‌شده‌ دولتی، با رعایت ارزش‌های مصوّب و متعارف، نام برده شده است. علمای اعلام، شاعران، ادیبان، مداحان، هنرمندان عرصه‌ تعزیه، موسیقیدانان، نوازندگان، فیلمسازان، هنرمندان تئاتر، فیلمبرداران، عکاسان، خبرنگارانی که شهرت ملّی دارند، گرافیست‌ها، معماران، تمامی ورزشکاران در همه‌ رشته‌های ورزشی که صاحب مدال و عنوان بوده و هستند، تمامی چهره‌های ماندگار معرفی‌شده در رسانه ملّی، پزشکان و جراحان معروفی که شهرت ملی و بین‌المللی دارند و بالاخره افراد شاخص و محترمی چون معلمین برتر، خیرین و نیکوکاران هم در این فرهنگنامه، سهم به سزا و حضوری مؤثر دارند.

وی همچنین با اشاره به پراکنده بودن اطلاعات علمی در زمینه مشاهیر ایران، دشواری تهیه و جمع‌آوری این اطلاعات را صدچندان عنوان کرد و افزود: تا این تاریخ ما چنین فرهنگنامه‌ای که از اوصاف دایره المعارفی برخوردار بوده و ضمناً واجد جامعیت و همه‌گیری اطلاعات فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و حتی نظامی شخصیت‌های بی‌نظیر کشورمان باشد، نداشته‌ایم. روح این فرهنگنامه شخصیت‌های بزرگ ایران‌زمین هستند. مثلاً در زمینه نظامی هیچگاه ما به عظمت جایگاه تخصصی شهدای خود یا حتی امیران، سرداران و رزمندگان شجاع حی و حاضر میهنمان اشاره‌ای فرهنگنامه‌ای که قابل مراجعه و استناد باشد، نکرده‌ایم.

صابری قمی معتقد است: با انتشار این فرهنگنامه به نحوی مردم و خصوصاً بخش علمی کشور از استناد به اخبار دلخواسته اینترنتی، بازمی‌دارد و زین پس انتشار این فرهنگنامه، ضرب‌المثلی برای اتکا و اعتماد ملی به اسناد مکتوب پیش رو و همچنین فرهنگسازی نوین برای معرفی شخصیت‌های ملی ایران محسوب شود.

فرهنگنامه مشاهیر ایران طی پنج سال و با همت بیش از 400 نفر از پژوهشگران و دانشجویان هم‌وطن در داخل و خارج کشور و 14 گروه تحقیقاتی و با هزینه شخصی نگاشته و گردآوری شده است. گفته می‌شود جمشیدی در وصیت‌نامه‌ای رسمی، این فرهنگنامه را برای مراکز علمی، دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و کلیه نهادهای آموزشی، کاملاً" رایگان اعلام کرده و ضمناً در همین وصیت‌نامه درخواست کرده است که از تبدیل آن به سایر محصولات رسانه‌ای نظیر سی دی و مالتی مدیا، جدا خودداری کنند تا حاصل تلاش هزاران نفر ساعت کار پژوهشگران و البته روحیه تهیه کتاب و روح کتاب‌خوانی، محترم نگاه داشته شود.


هنر آنلاین