پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

تاکید مجلس بر ثبت اختراعات تنها در دفاتر اسناد رسمی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با یادآوری اصلاح نواقص قانون آزمایشی مالکیت صنعتی، گفت: مجلس بر ثبت اختراعات تنها در دفاتر اسناد رسمی تاکید دارد.
سه شنبه 21 مهر 1394
3773

 

ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در توضیح جزئیات طرح مالکیت صنعتی، گفت: طرح مالکیت صنعتی با 150 ماده در دستور صحن قرار گرفت، طرح نام برده شده برای ایجاد ظرفیت برای برند سازی و علائم تجاری و ثبت مالکیت صنعتی در کشور تهیه شده است.

 

تامین هزینه صنایع بزرگ توسط برندها

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه ثبت ماکلیت صنعتی در کشور ما مورد غفلت واقع شده است، گفت: غفلت از این موضوع سبب شده تا کارگاه ها و مراکز تولیدی به سمت برند سازی نروند، این در حالی است که امروزه در جهان برندها و نه کارخانه های تولید کننده، هزینه صنایع بزرگ را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه در بررسی طرح مالکیت صنعتی، 80 ماده قانون فعلی مالکیت صنعتی که به صورت آزمایشی در حال اجراست، به 150 ماده تبدیل شده است، سیاست گذاری در خصوص مالکیت صنعتی و برای ثبت اختراعات و مدیریت شرکت های دانش بنیان را طبق طرح جدید بر عهده یکی از معاونت های ریاست جمهوری دانست.

 

دولت موظف به سیاستگذاری مالکیت صنعتی است

ابوترابی با تاکید بر اینکه بنا بر طرح جدید مالکیت صنعتی، سیاستگذاری کلی بر عهده دولت است، گفت: این سیاستگذاری بنا بر نظر رییس جمهور و پس از تشکیل شورای عالی مالکیت صنعتی به ریاست رئیس جمهور، می تواند به هر کدام از معاونان تفویض شود.

 

تاکید مجلس بر ثبت اختراعات تنها در دفاتر اسناد رسمی است/ اشکالات ثبت مالکیت خودرو نباید تکرار شود

وی ضمن بیان اینکه مقرر شده است تمام قوا تحت نظر شورای سیاستگذاری ریاست جمهوری اقدامات لازم را انجام دهند، منتهی ثبت های مالکیتی باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام گیرد، این موضوع یکی از نقاط اختلافی دولت و مجلس نیز هست اما مجلس اجازه نخواهد داد بلایی که بر سر ثبت مالکیت خودرو آمد بار دیگر تکرار شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی نیز پیوسته است، پس از این شرکت های تولیدی صنایع و دانش بنیان ما می توانند با استفاده از این ظرفیت به سمت ثبت برند و عنوان ها بروند.

 

اختراعات اعلامی و مهم تفکیک می شوند

ابوترابی با اشاره به اینکه در قانون اخیر که به صورت آزمایشی اجرا می شود، ابهاماتی وجود داشت که در طرح جدید اصلاح شده است، گفت: به ویژه در خصوص مراجع ثبت اختراعات، اشکالات و اختلافاتی وجود داشت که مرتفع شده، همچنین نحوه شکایات افراد از ثبت اختراعات شان هم اصلاح شده است، بنابراین در طرح جدید اختراعات و ثبت اختراعات به دو گروه تقسیم شده اند، بدین ترتیب گروهی اختراعات اعلامی (عموما اختراعات کوچک هستند) را شامل می شود و گروه دوم را اختراعات بزرگ شامل می شود.

 

تصویب طرح مالکیت صنعتی پیش از اتمام مجلس نهم

وی یادآور شد: طرح مالکیت صنعتی تا پایان مجلس نهم تصویب خواهد شد، از این جهت از ریاست مجلس درخواست کرده ایم تا طرح مالکیت صنعتی مشمول اصل 85 شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه مالکیت صنعتی نیزاعلام وصول شده است، گفت: بنا بر اعلام وصول لایحه دولت، طرح و لایحه مالکیت صنعتی به کمیسیون حقوقی و قضایی بازگشت تا با بررسی هر دو به یک جمع بندی نهایی برسد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ طرح حمایت از مالکیت صنعتی(‌ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری) که یک فوریت آن پیش تر تصویب شده بود با موافقت نمایندگان با 140 رای موافق، 4 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر برای بررسی بیشتر و افزودن نظر دولت به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شد./

خانه ملت