پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک: استفاده ایران و روسیه از تجارب مشترک باعث ارتقا خدمات به مردم می شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: استفاده متقابل ایران و روسیه از تجارب مشترک می تواند باعث توسعه و ارتقاء خدمات به مردم شود و آماده ایم تا در این زمینه به تبادل تجربه متقابل میان دو کشور بپردازیم.
يک شنبه 26 مهر 1394
3189

 

احمد تویسرکانی در دیدار با «کنستانتین کورسیک» رییس کانون سردفتران فدراسیون روسیه و اعضای کانون سردفتران این کشور با اشاره به تفکیک قوا در ایران افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان بخشی از قوه قضائیه است.
وی خاطر نشان کرد: ثبت مالکیت ها اعم از مادی و معنوی در ایران توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود و بدون شک این ارتباط کاری مستقیم با دستگاه قضایی در کنار توسعه ثبت رسمی در کشور، ایران باعث استحکام اصل مالکیت شده و توانسته از بسیاری از منازعات و اختلافات جلوگیری کند.
تویسرکانی استفاده از خدمات الکترونیک در سال های اخیر را باعث شفافیت، سرعت در خدمت رسانی و افزایش ضریب امنیت در کشور دانست و افزود: در سال های اخیر فرآیند ثبت الکترونیک اسناد رسمی به عنوان یک هدف و سیاست زیربنایی به نحو جدی مورد تعقیب قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اقدامات مناسبی که سبب گذر از ثبت سنتی به ثبت مدرن شده در این راستا انجام شده و استفاده از این فناوری ها باعث شفاف سازی و افزایش اعتماد مردم نسبت به خدمات این سازمان شده بنحویکه به جرات می توان گفت، امروز در این زمینه از بسیاری کشورها پیشرفته تر هستیم.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به تجربه یکصد ساله ایران در زمینه ثبت و نیز اشتراک شیوه های ثبت اسناد رسمی در ایران و روسیه اظهار داشت: معتقدیم استفاده متقابل ایران و روسیه از تجارب مشترک می تواند باعث توسعه و ارتقاء خدمات به مردم شود و آماده ایم در این زمینه به تبادل تجربه متقابل میان دو کشور بپردازیم.
رییس کانون سردفتران فدراسیون روسیه نیز ضمن تشکر از دعوت ایران، یکی از نقاط ضعف کانون سردفتران روسیه را عدم تمرکز فعالیت های این نهاد دانست و گفت: بر خلاف ایران با وجود اینکه کانون سردفتران روسیه زیر نظر وزارت دادگستری است، اما هر کدام از فرایندهای ثبت اموال و شرکت ها در روسیه بصورت پراکنده و غیرمتمرکز و زیرنظر نهادهای مختلف دیگر قرار دارد.
وی عدم تمرکز را یکی از دلایل کاهش اقتدار این نهاد در روسیه ذکر کرد و افزود: به عنوان مثال در روسیه اسناد غیرمنقول زیر نظر وزارت اقتصاد، ثبت شرکت ها زیرنظر وزارت دارائی و یا ثبت احوال شخصی مانند ازدواج و طلاق زیرنظر امور شخصیه است که این عدم تمرکز باعث ورود نهادهای مختلف و به طبع آن ایجاد مشکلاتی در این رابطه برای مردم و نظام ثبتی کشور شده است.
کنستانتین کوسیک با اشاره به نقش ضعیف این نهاد در زمینه اموال غیرمنقول در روسیه گفت: متاسفانه از سال 2000 میلادی ضرورت ثبت معاملات غیرمنقول از دفاتر اسناد رسمی حذف و ثبت این اموال در روسیه به صورت قولنامه ای و دستی انجام می گیرد.
وی ادامه داد: طرفین خود شخصا قرارداد را تنظیم و آن را برای نهاد مربوطه ارسال می کنند که این آزادی موجب تخلفات بسیار زیادی در کشور شده بصورتیکه از هر پنج معامله یک معامله به طرح اختلاف در دادگاه منجر می شود.
رییس کانون سردفتران فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد، استفاده از تجربیات ایران در این زمینه بتواند ما را در رفع مشکلات یاری کند.

ایرنا