پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

اجرای قانون پیش فروش ساختمان از تضییع حقوق مردم جلوگیری می کند

مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مزایای اجرای قانون پیش فروش ساختمان گفت: اجرای این قانون از تضییع حقوق مردم جلوگیری می کند.
جمعه 6 آذر 1394
4068

 

محسن مرادی عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی استان گیلان در رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، قانون پیش فروش ساختمان را انقلابی در حمایت از حقوق مردم دانست و افزود: اجرای این قانون موجب جلوگیری از تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی می شود.
وی تعداد سندهای صادر شده پیش فروش ساختمان در کشور را 800 سند عنوان و تصریح کرد: با صدور شناسنامه های فنی در استان ها سند پیش فروش نیز زده می شود.
مرادی با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی از سوی شهرداری در این قانون پیش بینی شده، اضافه کرد: پیش از این شناسنامه فنی توسط نظام مهندسی صادر می شد که اختلافی بین این دو دستگاه بود و در نهایت تا کنون در تعدادی از استان ها این شناسنامه فنی صادر شده است.
وی با اشاره به قانون پیش فروش ساختمان و روند چگونگی و شکل گیری آن ادامه داد: آیین نامه قانون پیش فروش توسط چندین دستگاه از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد کانون سردفتران و دفتر یاران تنظیم شده و به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است.
مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه قانون پیش فروش ساختمان پیش از این به صورت عادی انجام می شد، تصریح کرد: در این قانون یک پیش خریدار و یک پیش فروشنده (که یا مالکان ، سازندگان و یا با مالکان مشارکت کننده بودند، حق پیش فروش داشتند)، این پیش فروش ها عادی انجام می شدو مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد می کرد.
وی گفت: گاهی چند صد و حتی هزار نفر وجوه شان (پولشان) را برای پیش فروش به افرادی که اقدام به پیش فروش می کردند، پرداخت می کردند اما از آنطرف نه واحد مسکونی ساخته شده بود و نه به پولشان می رسیدند و به دنبال آن پرونده های قضایی در محاکم قضایی شکل می گرفت.
وی ادامه داد: قانونگذار در همین راستا و برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی برای تصویب یک قانون جامع و کامل در این مورد اقدام کرده است.
مرادی گفت: در این قانون پیش فروش ساختمان ؛ کسی نمی تواند در همان ابتدای امر، ساخت پیش فروش را آغاز کند، بلکه در ابتدا باید صلاحیتش به تایید وزارت راه و شهرسازی برسد و در صورت اجازه آنها اقدام به آگهی پیش فروش خواهد کرد و بعد از ان این افراد به دفاتر معرفی می شوند.
وی مالکان، مستاجران دارای حق واگذاری و کارفرمایان و سازنده ها را دارای شرایط پیش فروش کردن دانست و گفت: این قرارداد در دفاتر اسناد رسمی صادر و اثرش همانند انتقالات رسمی در دفتر اداره ثبت نمایان می شودکه از دو سال قبل که سامانه الکترونیکی ثبت اسناد راه اندازی شده ، این اثر در سامانه هم باقی می ماند.
مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: با این اقدامات در هیچ نقطه ای از کشور کسی نمی تواند راجع به این ملک پیش فروش شده ، پیش فروش دیگری انجام دهد و به نام خریدار به نوعی بسته می شود و حق نقل و انتقال ندارد.
مرادی با بیان اینکه در این قانون بسیاری از مسائل پیش بینی شده ،گفت: در این قانون پیش فروش ساختمان ، اگر پیش خریدار همه اقساط را پرداخت کرده باشد و بنا تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، می تواند با تاییدیه مهندس ناظر خودش شخصا مراجعه کند و سند رسمی را به نام خودش انتقال دهد و راجع به 10 درصد هم می تواند ادعا کند.
وی خاطر نشان کرد: در این قانون هم حقوق پیش فروشنده و هم خریدار لحاظ شده و از روند تشکیل پرونده های قضایی در محاکم و ایجاد مشکلات عدیده برای مردم جلوگیری می کند.
کانون سردفتران و دفتر یاران اسناد رسمی گیلان با حضور محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتران یاران و مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جمعی از مسئولان و نمایندگان استان عصر پنجشنبه راه اندازی شد.

ایرنا