پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

نعمت زاده خبر داد تصویب انتقال ثبت اختراعات و علائم تجاری از قوه قضائیه به قوه مجریه در هیئت دولت

وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: در جلسه هیئت دولت تصویب شد که ثبت اختراعات و علائم تجاری و دانش و فناوری‌ها از قوه قضائیه به قوه مجریه منتقل شود که دبیرخانه آن در وزارت صنعت و معدن و تجارت است و حالا منتظر تصویب آن در مجلس هستیم.
دو شنبه 23 آذر 1394
4318

 

 

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار که امروز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شد گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های بیست و چهارگانه‌ای که در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفته‌اند مهم‌ترین رویکرد خود را در بحث توجه به بحث دانش علم و فناوری است و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور اشاره شده است به همین دلیل در جلسات ستاد راهبری فرماندهی اقتصاد مقاومتی بحث اقتصاد دانش بنیان مطرح شده و سعی شده مقدمات کار در جلسات فراهم شود تا برنامه ریزی جدی انجام شود.




وی افزود: با بررسی وضع موجود فهمیدیم در بعضی زمینه‌ها مانند نیروی انسانی در مقالات جایگاه خوبی داریم ولی در مواردی که بتوانیم این اطلاعات و دانش را در قالب فناوری و تجاری سازی دربیاوریم ضعف‌های زیادی داریم. همچنین تجهیزاتی که می‌تواند دانش را به دانش فنی و مهندسی پایه تبدیل کند را آماده کرده‌ایم.




وزیر صنعت، معدن و تجارت به وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: وظیفه بخش صنعت معدن و تجارت این است که از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کمک بگیرد و بتواند کار مشترک را انجام دهد حتی باید به دنبال مشارکت صنعت و دانشگاه بود و ما باید مثل دو شریک با هم کار کنیم و مطمئن باشیم هر کدام که در این زمینه کم کاری کنیم دیگری هم ضرر می‌کند بیاییم این مشارکت را جدی بگیریم.




وی تصریح کرد: زمانی شرکت‌های کوچک دانش بنیان را تاسیس کردیم ولی اگر صنعت کشور را دانش بنیان کنیم تحول لازم ایجاد می‌شود این صنعت است که اگر در قسمت مشارکت با دانشگاه‌ها کم فعالیت کند بیشتر خودش ضرر می‌کند تا دانشگاه در این دو سالی که من وزارت صنعت و معدن و تجارت را برعهده گرفتم به کمک صاحب نظران کارهایی انجام شده است تا مشارکت صنعت و دانشگاه را تحقق ببخشیم و امیدواریم فرصت‌های مطالعاتی را در مراکز صنعتی کشور بگذاریم.




نعمت‌زاده با اشاره به خلاقیت و نوآوری گفت: آنچه که کم داریم خلاقیت نوآوری و تحقیق و توسعه است که باید رشد بدهیم و همچنین باید تاکید کنم که دستورالعمل دوره‌های پسا دکتری تهیه شده است و همچنین راه اندازی شهرک‌های تخصصی فناوری را نیز در برنامه‌های خود داریم که چندین نمونه آن فعال است. توافقی هم با دانشگاه شریف انجام شده که قرار است یک کار ماندگار انجام دهیم.




وی در ادامه تاکید کرد: در سال گذشته تمام واحدهایی که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت داشتند توانستند پروانه بهره برداری اخذ کنند همچنین تفاهم نامه‌هایی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز به امضا رسیده است. در مطالعات اقتصاد دانش بنیان همفکری خوبی داشتیم و متوجه شدیم جایگاه ما با تعریف بانک جهانی درباره اقتصاد دانش بنیان شرایط خوبی ندارد و رتبه ۹۰ در کشورهای جهان و ۱۴ در منطقه را برای اقتصاد دانش بنیان داریم.




وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه هیئت دولت تصویب شد که ثبت اختراعات و علائم تجاری و دانش و فناوری‌ها از قوه قضائیه به قوه مجریه منتقل شود که دبیرخانه آن در وزارت صنعت و معدن و تجارت است و حالا منتظر تصویب آن در مجلس هستیم.

خبرگزاری دانشجو