پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

در گفت‌وگو با میزان مطرح شد دعوت قوه قضائیه از فعالان حوزه «فناوری، علوم اجتماعی و رسانه» برای ارائه طرح‌های پیشگیرانه

جشنواره «ایده‌های ناب پیشگیرانه و فرصت‌های بکر کارآفرینی» 14 تا 16 بهمن ماه با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مرکز رسانه قوه قضائیه، پلیس فتا، پلیس راهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.
شنبه 26 دی 1394
3755

 

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، جشنواره «ایده‌های ناب پیشگیرانه و فرصت‌های بکر کارآفرینی» 14 تا 16 بهمن ماه برگزار می‌شود. این جشنواره با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مرکز رسانه قوه قضائیه، پلیس فتا، پلیس راهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساختمان فارابی برپا خواهد شد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

 

 


«مهدی جعفری» دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در ارتباط با اهداف این جشنواره اظهار کرد: جشنواره ایده‌ها و فرصت ها مجالی است برای افرادی که احساس می کنند فضا و امکانی برای بیان ایده ها و رویکردهای خلاقانه در زمینه پیشگیری ندارند. در نتیجه این جشنواره این امکان را ایجاد می کند که تمامی افراد از هر جای کشور چنانچه طرح پیشگیرانه خلاقانه ای دارند ارائه دهند تا این طرح در نهایت به یک محصول کاربردی تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که ایده‌های ناب پیشگیرانه را در بدنه جامعه ساری و جاری کنیم و هدف ما توسعه و ترویج فرهنگ پیشگیری است.

3 محور اصلی ارسال آثار به جشنواره ایده‌های ناب پیشگیرانه

جعفری با اشاره به 3 محور اصلی کار در این جشنواره تصریح کرد: ایده‌ها و فرصت‌های پیشگیرانه در حوزه جرائم مرتبط با مواد مخدر، تخلفات و جرائم رانندگی و تصادفات و جرائم و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با فضای مجازی است که در این راستا افراد در حوزه‌های نرم افزارهای رایانه‌ای، اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌های کامپیوتری می‌توانند چنانچه ایده یا طرحی در جهت پیشگیری دارند، ارائه دهند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه افزود: مخاطبان ما افرادی هستند که یا آشنا به امور برنامه نویسی و در واقع آی تی من هستند در حقیقت خروجی این جشنواره یک محصول است که پایه آن در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: البته با توجه به نگاه فرایندی و بین رشته‌ای پیشگیری، جامعه شناسان، روانشناسان، متخصصین علوم رسانه و ارتباطات و تمامی افرادی که در حوزه های اجتماعی فعالند می توانند در سه حوزه ذکر شده ایده های خود را ارائه دهند. توجه داشته باشیم در این جشنواره تیم ها شرکت می کنند؛ چراکه پیشگیری یک امر مشارکتی و بین رشته ای است و افراد با تخصص های مختلف در قالب یک تیم کنار یکدیگر قرار می گیرند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال که اگر افراد تیم نداشته باشند شرایطشان برای حضور در این جشنواره چگونه است؟، گفت: افراد می توانند با ثبت نام در کارگاه ها، تیم های خود را تشکیل دهند. در حقیقت، تیم‌ها از افراد مختلفی تشکیل می شود که در دو کارگاه پیش رویداد حضور دارند و ایده های خود را مطرح می کنند تا اشخاصی که آن ایده را مناسب همکاری دیدند، در یک تیم، منسجم شوند.

جعفری توضیح داد: دو پیش رویداد قبل از شروع جشنواره داریم. افراد درکارگاه‌هایی که در 5 و 6 بهمن ماه برگزار می‌شود با موضوع آشنا شده و در کارگاه‌هایی که در 8 و 12 بهمن برگزار می شود ابهامات احتمالی خود را رفع می کنند و به سوالات آنها درمورد اینکه چطور می توانند ایده های خلاقانه خود را به منصه ظهور بگذارند پاسخ داده می‌شود.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: این کارگاه‌ها در دانشگاه صنعتی امیر کبیر(پلی تکنیک سابق) برگزار خواهد شد و مخاطبان ما بازاریاب ها، دانشجویان رشته های مختلف که به هر شکلی در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های منتخب ما در جشنواره موثر هستند، فعالان اجتماعی، برنامه نویسان، مدیران حوزه تجاری، نوآوران کارآفرینی و ... هستند.

هزینه ثبت نام در جشنواره

وی در ارتباط با هزینه ثبت نام در این جشنواره افزود: با وجود اینکه ثبت نام در جشنواره هزینه دارد اما درصد بسیار زیادی ( تا 85 درصد ) را معاونت پیشگیری از وقوع جرم به عنوان هزینه حمایتی به افراد بازخواهد گرداند اما شرط تخفیف و استرداد هزینه حضور افراد در کارگاه های ذکر شده و جشنواره خواهد بود؛ بعبارتی همین که یک فرد، علاقمند به موضوع آسیبهای اجتماعی باشد و دغدغه دانستن، مشارکت و ایده پردازی در این حوزه را داشته باشد، به پاسداشت احساس مسئولیت اجتماعی، واجد برخورداری از تخفیفات ویژه ما خواهد بود.

اهدای جوایز نقدی به نفرات برتر

جعفری از اهدای جوایز نقدی به نفرات برتر خبر داد و تصریح کرد: جایزه نقدی این جشنواره یکصد میلیون ریال است. همچنین علاوه بر این جایزه نقدی، به دنبال این هستیم که از تبدیل شدن این ایده ها به یک محصول رسانه ای اجتماعی حمایت و همراهی کنیم. شایان ذکر است در مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از طرح های برتر حمایت خواهد شد و امکانات لازم برای اینکه ایده برتر کاملاَ نهایی شود، ارائه می شود.

وی ادامه داد: اگر محصول مخاطب عام داشته باشد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های وزارت ارشاد آن را زیر چترهای متنوع حمایتی خود خواهد گرفت. بنابر این بنده تصور می کنم کسانی که صاحب ایده هستند برای آگاهی از این جشنواره سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به آدرس (www.scpd.ir) را رصد کنند چرا که مطمئناَ از شرکت در این جشنواره دست خالی خارج نخواهند شد بلکه حداقل با تعدادی افرادی که دغدغه مند اجتماعی هستند و داشتن جامعه ای سالم و عاری از آسیب آرزویشان است آشنا خواهند شد و در قالب یک تیم در کنار یکدیگر قرار می گیرند که می تواند آغازی بر سایر فعالیتهای مشارکتی و خدمت به میهن اسلامیمان باشد و از طرفی جایزه حمایتی ما نیز به پاسداشت دغدغه داشتن فرد یا تیم نسبت به آسیب های اجتماعی به آنها ارائه خواهد شد.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی قوه قضائیه اظهار کرد: تلاش ما در جهت حمایت و تکوین و تکمیل طرح در مراکز رشد و در انتها هم برای نشر آن در جامعه یا بهره مندی از آنها در دستگاههای مربوطه خواهد بود. چنانچه محصول مورد استفاده دستگاه های دولتی باشد مزایای محصول را برای آنها تشریح و تبیین می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از پلیس راهور ناجا، معاونت اجتماعی پلیس فتا، مرکز ارتباط با صنعت و مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون کارآفرینی اجتماعی که در برگزاری این جشنواره با ما همکاری داشتند تشکر می کنم و همچنین مرکز رسانه قوه قضاییه که بار سنگین تبلیغی و اطلاع رسانی جشنواره را به دوش کشید.

جعفری یادآور شد: امیدواریم این جشنواره شروعی باشد تا بتوانیم با همراهی یکدیگر تجربه های ناب پیشگیرانه ای را بیافرینیم و برگزاری این جشنواره ها من بعد مستمرا و به صورت سالانه اتفاق بیافتد.

خبرگزاری میزان