پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

آخرین گزارش از وضعیت دفتر الکترونیک ، حذف دفتر جاری و صدور توکن دفتریار !

با توجه به الزام قانون جامع حد نگار (کاداستر) کشور ، مصوب 12 بهمن 1393 مجلس شورای اسلامی ، منتشر شده در روزنامه رسمی 23 اسفند 1393 ، خصوصا فراز آخر ماده 7 قانون مزبور که مقرر می دارد : " با ایجاد دفاتر الکترونیک مذکور ، ثبت در دفاتر دست نویس منتفی و دفاتر الکترونیک ، جایگزین دفاتر موجود می شود " و ماده 17 ، که قانون یاد شده را از تاریخ 1394/01/01 لازم الاجرا دانسته است و عنایتا به ماده 19: " آئین نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن آن ، توسط سازمان و با همکاری وزارت دادگستری ، تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد " مشاهده می شود که حذف دفاتر دست نویس و استفاده از دفتر الکترونیک ، اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود محقق می شود .
يک شنبه 8 فروردين 1395
10238

 

به نام خدا

 

آخرین گزارش از وضعیت دفتر الکترونیک ، حذف دفتر جاری و صدور توکن دفتریار !

 

 

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت و آغاز سال جدید خورشیدی ، خدمت تمام همکاران سردفتر و دفتریار و کارکنان دفاتر اسناد رسمی و آرزوی سالی پربار و سرشار از خیر و برکت برای ایشان ، در پاسخ  سئوالات متعدد و مکرر که در خصوص موضوعات :

-1- تاریخ دقیق حذف دفتر جاری

-2- استفاده از دفتر الکترونیک

-3- صدور توکن برای دفتریاران

به سایت بنچاق واصل شده است ، به اطلاع می رساند :

با توجه به الزام قانون جامع حد نگار (کاداستر) کشور ، مصوب 12 بهمن 1393 مجلس شورای اسلامی ، منتشر شده در روزنامه رسمی 23 اسفند 1393 ، خصوصا فراز آخر ماده 7 قانون مزبور که مقرر می دارد : " با ایجاد دفاتر الکترونیک مذکور ، ثبت در دفاتر دست نویس منتفی و دفاتر الکترونیک ، جایگزین دفاتر موجود می شود " و ماده 17 ، که قانون یاد شده را از تاریخ 1394/01/01 لازم الاجرا دانسته است و عنایتا به ماده 19: " آئین نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن آن ، توسط سازمان و با همکاری وزارت دادگستری ، تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد " ، مشاهده می شود که حذف دفاتر دست نویس و استفاده از دفتر الکترونیک ، اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود محقق می شود !

اما چه قسمت از تشریفات بالا انجام شده و اجرای آن منوط و موکول به چه چیزهایی است ؟

دفاتر الکترونیک جایگزین دفاتر دست نویس ، در حوزه ی معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، به ریاست آقای هاشم کارگر ، تماما طراحی و ارائه شده اند .

آئین نامه مربوطه تهیه شده و پس از تائید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، در اختیار ریاست محترم قوه قضائیه ، جهت تصویب قرار گرفته است .

در طول این مدت و به منظور ارائه ی نسخه ی نهایی دفتر الکترونیک ، تمام قوانین و آئین نامه های مربوط به سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی و سایر قوانین و مقررات مرتبط با آنها ، توسط کارگروه ثبت آنی به ریاست آقای دکتر محمد مهدی انجم شعاع ، مورد دقت و رسیدگی قرار گرفت و تمامی انتظارات و موارد استفاده از ملاحظات دفتر جاری ، استخراج و احصاء شد . بنحویکه پیش بینی می شود با شروع به کار دفتر الکترونیک ، به موردی برخورد نکنیم که روند کار را مختل و انجام امر ارباب رجوع را غیر ممکن سازد !

طرح کلی مصوب دفتر الکترونیک ارائه شد و ملاحظات دفتر الکترونیک ، مدت زمانی است که در سامانه ی ثبت الکترونیک اسناد در اختیار قرار گرفته است . آشنایی اولیه به وجود آمده و به سئوالات زیادی – حتی قبل از شروع به کار  دفتر الکترونیک – پاسخ داده شده است .

آخرین خبر اینکه طرح کلی مصوب دفتر الکترونیک از اواسط فروردین ماه و به مدت محدود ، در تعدادی از دفاتر اسناد رسمی منتخب ، مراحل نهایی پایلوت خود را طی خواهد کرد و پس از آن ، در آغاز یک روز و به صورت سراسری در تمام کشور ، استفاده از دفتر الکترونیک کلید می خورد !

نحوه ی عمل در دفاتر پایلوت بدین گونه خواهد بود :

با فرض اینکه دفتر جاری حذف شده است ، مطابق با طرح کلی مصوب دفتر الکترونیک ، نسخه ی چاپی مختص بایگانی دفترخانه اخذ شده و به امضای اصحاب سند می رسد و همزمان آثار انگشت صاحبان سند نیز در سامانه گرفته می شود و در خاتمه ، نسخه ی پی . دی . اف غیر قابل تغییر سند که منقوش به آثار انگشت افراد و امضای الکترونیک سردفتر و دفتریار است ، آماده ی تحویل به صاحب سند می گردد .

دفاتر پایلوت ، موظفند تا مرحله ی حذف دفاتر جاری ، این نسخه از سند را ثبت کنند و از اصحاب آن ، امضاء بگیرند !

مراحل صدور توکن برای دفتریاران

با توجه به اینکه اخیرا در فضای مجازی و خصوصا اتاق های تلگرام ، اخبار مختلف و بعضا اشتباه در خصوص صدور توکن دفتریاران منتشر شده است و این راهنمایی ها ، شاید باعث بروز اختلال در داده آمایی های سازمان ثبت شود ، لذا مراحل صدور توکن به شرح زیر اعلام می شود :

همکاران دفتريار قبل از مراجعه به دفاتر RA جهت صدور گواهی امضای الکترونیک ، به موارد زیر توجه فرمایند :

۱. دارا بودن شناسه ی کاربری و رمز عبور فعال . بدین منظور  لازم است یکبار از طریق شماره ملی و رمز عبور مختص دفتريار، وارد  سامانه ثبت الکترونیک اسناد شوند.

۲. دارا بودن نقش دفتریاری در سامانه (* توجه فرمایید که نقش های سند نویس با شماره ملی دفتریار، دارای اعتبار لازم جهت اخذ گواهی امضای الکترونیک نمی باشند . *)

۳. در صورتی که دارای نقش دفتریاری در سامانه نمی باشند ، لازم است قبل از مراجعه به دفاتر صادر کننده گواهی امضای الکترونیک (RA) ؛ با اداره کل ثبت استان مربوطه جهت تکمیل اطلاعات ، تماس حاصل نمایند .

۴. در مرحله آخر و پس از اطمینان از امکان ورود به سامانه با نقش دفتریاری ؛ می توانند با مراجعه به دفاتر  RA، گواهی امضای الکترونیک خود را دریافت نمایند.

 

و من الله التوفیق

فرامرز جمشیدی

بنچاق