پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

معاون رئیس قوه قضائیه: مالکیت‌ها و معاملات باید شفاف باشد/ تثبیت مالکیت اراضی شهرهای حاشیه‌ای در کوتاهترین زمان صورت گیرد

تویسرکانی گفت: موضوع املاک و مالکیت ها در گذشته آسیب های زیادی را متحمل جامعه کرد و باید با مستقر کردن نظم حقوقی در جامعه این آسیب ها را کم و هزینه ها را جبران کرد.
يک شنبه 5 ارديبهشت 1395
3715

 

«احمد تویسرکانی» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت املاک کشور درمراسم افتتاح ساختمان جدید اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان اسلامشهر گفت: خوشحالم که ساختمان جدید ثبت اسناد اسلامشهر راه اندازی شده تا بتوانیم درخدمت به مردم بیشتر تلاش کنیم.

 

وی گفت: غرض از خدمت و حاکمیت از نگاه اسلام خدمت به مردم است و اجرای عدالت هم همان خدمت به انسان ها و بشریت به شمار می‌رود. بحث خدمت و خدمتگذاری یک راهبرد اصلی و محور همه تلاش ها و فلسفه قوانین الهی است، طبیعتا با نگاه اسلامی و ارزشی هر شخصی که خدمتگزارتر باشد از نگاه اسلامی ارزشمندتر است و باید همه تلاش کنیم که فعالیتهای ما در مسیر خدمتگزاری به مردم باشد.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: سازمان ثبت اسناد کشور یک عرصه بسیار وسیع در خدمتگذاری به مردم است، شاید بتوان گفت سازمانی است که همه مردم به نحوی با آن در ارتباط هستند و حداقل در طول عمر خود یکبار با خدمات آن ارتباط داشته اند، باید هر چه جلوتر می رویم این خدمت رسانی و ابعاد آن توسعه یافته و سرعت خدمت رسانی افزایش یابد .

 

این مسئول قضایی گفت: در سال گذشته 72میلیون و 600هزار خدمت به مردم در همه ابعاد انجام شده است که حکایت از حجم انبوه خدمات سازمان ثبت دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر سیاست گذاری‌ها و اقدامات سازمان و همه دستگاه ها بر این محور قرار بگیرد که سریعتر، سالم تر، دقیق تر و ارزانتر خدمات را انجام دهیم نزد خدا سرافراز خواهیم بود.

 

معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، طبیعتا این شعار مختص یک حوزه و نهاد نیست و به همه ابعاد این خدمت رسانی باید توجه کرد.

تویسرکانی ادامه داد: بخشی از این نگاه به اقتصاد است، باید مجموعه منابع کشور را درست شناخت و تدابیر درست استفاده بهینه از مجموعه منابع را اتخاذ کرد تا سبب ایجاد هزینه و اتلاف منابع نگردد، بخشی از این منابع، منابع انسانی و بخش دیگر هزینه های ناپنهان آن است.

 

وی با بیان اینکه باید مدیریت ها هم درست وظایف و تکالیف را بشناسند و هم با اتخاذ تصمیمهای درست در جهت اهداف درست حرکت کنند، تصریح کرد: گاهی این حرکات به سمت اهداف به طور درست انجام نمی شود و کند و تند حرکت کردن باعث اتلاف منابع می شود، یک مدیریت مدبر در درجه اول باید شناخت درست هدف ها و شناخت درست منابع در اختیار را داشته باشد و بر اساس آن به سمت اهداف تعیین شده حرکت کند.

 

معاون رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: سازمان ثبت یک سازمان بسیار قدیمی و با حجم انبوه خدمات و تکالیف است البته گاهی مدیریت اشتباه در گذشته اجازه نمی داد که به نحو درست از منابع خود استفاده کنیم؛ اما با تلاش همکاران توانسته ایم این نگاه را در شیوه خدمت رسانی به نحو مطلوب ایجاد و مستقر کنیم.

 

وی گفت: این نگاه باید در همه ابعاد در اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید منابع را بشناسیم و با هزینه کمتر کارهای بزرگی را انجام دهیم که در این صورت قطعا اقتصاد مقاومتی عملی می شود.

 

تویسرکانی ادامه داد: اگر ما از مدیریت صحیح و شیوه های نو استفاده نکنیم، نمی توانیم به سرعت به سمت مسیر خود حرکت کنیم با توجه به این موضوع که دنیا به سرعت در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو است.

 

این مسئول عالی قضایی تصریح کرد: به عنوان یک ضرورت جدی باید ایمان داشته باشیم و با انگیزه و تلاش زیاد در راستای اهداف انقلاب و  اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز تاثیرات اقتصاد در مسائل مختلف از قبیل فرهنگ، سیاست و مطالب اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و حتی در امر قضاوت نیز بسیار اثر گذار است اگر وضع معیشت مردم خوب باشد تاثیر آن در دستگاه قضایی مشهود است .

 

وی ادامه داد: ما باید در هر بخشی که مسئول هستیم هوشیارانه تلاش کنیم که این مهم یعنی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی به طور جدی تحقق پیدا کند، همه این کارها برای خدمت رسانی بهتر است و امیدوارم شاهد باشیم که همه ابزارها و امکانات موجود باشد که نحوه خدمت رسانی متفاوت از گذشته انجام شود و باعث رضایت مندی مردم شود.

 

تویسرکانی با توصیه به همکاران خود گفت: ما باید درکنار هم در مسیر ایجاد نظم در جامعه تلاش و فعالیت کنیم و همه مسئولان به موضوع نظم در جامعه توجه کنند لازمه اجرای عدالت ایجاد نظم است و بخشی از این نظم در حوزه ملک ،املاک و مالکیت ها است.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: موضوع املاک و مالکیت ها در گذشته آسیب های زیادی را متحمل جامعه کرد و باید با مستقر کردن نظم حقوقی در جامعه این آسیب ها را کم و هزینه ها را جبران کرد.

 

این مسئول عالی قضایی تصریح کرد: مالکیت ها و معاملات باید شفاف باشد با شفاف سازی است که می توان یک اقتصاد سالم را شکل داد اگر شفاف سازی نباشد به عنوان کانون مرض و بیماری باعث می شود که نتوان به نحو احسنت کار خود را پیش برد.

 

تویسرکانی توصیه دیگری نیز به مسئولین و مدیران حاضر در جلسه داشت. وی در این زمینه گفت: مسئولان مالکیت های غیر منقول مربوط به اداره خود و سازمان خود را ثبت رسمی کنند دستگاه های دولتی از قبیل اداره منابع طبیعی راه و شهرسازی و غیره که هرکدام بخشی از اموال غیر منقول کشور را در اختیار دارند و بخشی هم مسئول حفظ و حراست از آن هستند توصیه می کنم که انشالله مسئوولین شهرستان درجهت ثبت مالکیت های دولتی اقدام کنند.

 

وی توضیح داد: ماده 9 قانون جامع کاداستر همه دستگاه ها را مکلف کرده است که مستندات خود را به سازمان ثبت ظرف مدت دو سال ارائه کنند و سازمان ثبت مکلف است به طور سریع و دقیق آن املاک را در سیستم کاداست جانمایی کند و ظرف مدت یک هفته نسبت به صدور سند اقدام کند، درحال حاضر یکسال از اجرای قانون جامع کاداستر گذشته و تلاش دستگاه های اجرایی در زمینه تثبیت مالکیت های دولتی کافی نبوده است در یکسال گذشته قدمهای خوبی برداشته شده است؛ اما هنوز به حد واقعی خود نرسیده است استدعا دارم همت کنیم مالکیت های دولت تثبیت شود در برخی شهرهایی مثل اسلامشهر که نزدیک به کلانشهر تهران است و ارزش زمین ها و ملک ها بیشتر می شود باید سریعتر در تثبیت مالکیت ها اقدام شود و از تعدی به زمین های دولتی جلوگیری شود.

 

وی گفت: گاهی در تلویزیون مشاهده می شود که قلع و قمع از تصرفات غیر قانونی انجام می شود که شاید شخص سازنده متجاوز اصلی به منابع طبیعی و املاک دولتی نباشد و خود نیز قربانی این تعدیات غیر قانونی شده باشد به هر حال این هزینه هایی است که باید با ثبت مالکیت ها از آن جلوگیری شود ابتدا باید محدوده مالکیت ها را مشخص کرد و سپس این مالکیت ها را ثبت کرد.

خبرگزاری میزان