پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

مجلس در پی تفسیر قانون مربوط به نقل‌وانتقال خودرو/ ضرورت رفع برداشت نادرست نیروی‌انتظامی از قانون

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها‌ و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر برداشت نادرست ناجا از قانون نقل‌وانتقال خودرو،گفت: نمایندگان در مجلس به دنبال تدوین طرح استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی هستند
چهار شنبه 17 شهريور 1395
3647

 

اصغر سلیمی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص نقل‌و انتقال و مالکیت خودرو، گفت: بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1389، نقل‌وانتقال خودرو به موجب سند رسمی باید انجام گیرد و دارندگان وسیله نقلیه موظف هستند قبل از هرگونه نقل‌وانتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی‌ورانندگی یا مراکز تعویض پلاک برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها، دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در تبصره یک ماده 29 قانون مذکور نیز بر استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک اشاره کرده که نشان می‌دهد اعتقاد بر تنظیم اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی اسناد  صورت گیرد.
 
نقل‌و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد

سلیمی با اشاره به اصل 73 قانون اساسی، تصریح کرد:  بر اساس این اصل تفسیر قوانین عادی بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده و ناجا حق تفسیر ندارد.

وی در زمینه نقل و انتقال خودرو بر تفسیر  قانونی مجلس تاکید کرد و اظهار داشت: بر اساس شرح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در ضمن ماده 29 منظور از سند رسمی سند دفترخانه ای است و اگر مراد قانونگذار رسمی دانستن تعوبض پلاک بود تاکید قانونگذار بر مراجعه به دفاتر اسناد رسمی کاری لغو و بیهوده بود حال آنکه قانونگذار حکیم سخن لغو و بیهوده نمی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بررسی اشخاص ممنوع المعامله و افرادی که مشکلات ارثی، مالکیتی، روحی و روانی دارند در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود ، گفت: ماموران نظامی فاقد آموزش و امکانات لازم برای انجام این امور هستند  و نیروی انتظامی صلاحیت انجام این اقدامات را ندارد چراکه نیروی انتظامی نه تنها ازلحاظ نیروی متخصص در مضیقه است بلکه تخصص و تجربه لازم در این خصوص را ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه عموما از نیروی سرباز برای حضور در مراکز تعویض پلاک  استفاده می‌شود، گفت: نیروی انتظامی اگر  بخواهند در تنظیم سند دخالت کند باید از نیروهایی استفاده کند که آزمون های سختی مانند امتحان سردفتری را گذرانده اند  و  نباید از افسران غیر مرتبط در  این حوزه استفاده شود.
 
برگ سبز، سند خودرو محسوب نمی‌شود/ این برگه شرایط معامله را ندارد

سلیمی ضمن بیان اینکه برگ سبز سند خودرو محسوب نمی‌شود، افزود: این برگه سبز که نیروی انتظامی آن را سند تلقی می‌کند اصلا شرایط اساسی  معامله را ندارد و مسائل حقوقی در این سند هم مشخص نیست چون عقدی انجام نمی‌شود و ثمنی در اسناد صادره نوشته نشده است.
 
90درصد هزینه پرداختی نقل‌وانتقال خودرو مالیات است/ 10 درصد به سردفتران تعلق می گیرد

وی در واکنش به اظهارات مسئولان نیروی انتظامی مبنی بر اینکه هزینه پرداختی به ناجا برای نقل‌وانتقال پلاک کمتر از هزینه پرداختی به دفاتر اسناد رسمی است، گفت: حدود نود درصد از هزینه‌ای که مردم به دفاتر اسناد رسمی پرداخت می‌کنند، برای مالیات نقل‌وانتقال، مالیات ارزش افزوده، حق الثبت و عوارض شهرداری است و حدود هشت تا ده درصد متعلق به سردفتر اسناد رسمی می باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: سالانه حدود یک ملیون و پانصد تا دو ملیون  نقل و انتقال سند خودرو صورت می‌گیرد که عدم پرداخت هزینه مالیات این اسناد  خود مشکل ساز می‌‌شود و ضرر به بیت المال است  در واقع نیروی انتظامی متولی دریافت مالیات نیست هرچند که دیوان عدالت اداری نیز بر ثبت مالکیت در دفاتر اسناد رسمی اسناد تاکید دارد.
 
تدوین طرح استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی در مجلس/ ضرورت رفع ابهام و برداشت نادرست نیروی‌انتظامی

سلیمی با تاکید بر اینکه عدم تمکین نیروی انتظامی به قانون مذکور سبب بروز مشکلات و ایجاد پرونده‌های بسیار در دستگاه قضایی شده است، گفت: با توجه به عدم تمکین نیروی انتظامی نسبت به اجرای قانونی نمایندگان در مجلس به دنبال تدوین طرح استفساریه ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی هستند.
وی با بیان اینکه با وجود روشنی قانون مذکور برداشت نادرست نیروی انتظامی ضرورت رفع ابهام را ایجاب می‌کند، گفت: نیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت در کشور را بر عهده دارد و امنیت و جان مردم آن قدر اهمیت دارد که اشتغال و تمرکز بر هر چیز دیگری موجب آسیب رسیدن به آن می شود و نیروهای مراکز تعویض پلاک می توانند در مراکز دیگر کمبودهای نیروی انتظامی را جبران کنند و در واقع امروزه با وجود سیستم الکترونیک و وجود 8 هزار دفترخانه در کشور می توان تنظیم اسناد رسمی و نقل‌و انتقال خودرو را تسهیل کرد کما اینکه مسئولان دستگاه قضایی هم بر تنظیم اسناد مذکور در دفاتر رسمی تاکید دارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی معتقد است: تعویض پلاک پیش از این لازم نبود و برای رفع مشکل حتی می‌توان مانند گذشته هر خودرو دارای یک پلاک باشد تا برای نقل‌و انتقال نیازی به تعویض پلاک نباشد و نیروی انتظامی به صورت برخط اطلاعات مالکیتی خودرو را از سامانه ثبت اسناد دریافت نماید.

خبرگزاری خانه ملت