پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

انتقاد رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی ، تنها 15 درصد اراضی دولتی تحت سیستم کاداستر ثبت شده است

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، با بیان اینکه بر اساس قانون تمامی دستگاه‌های دولتی باید مستندات املاک خود را تا پایان امسال در اختیار این سازمان قرار دهند، تاکید کرد: از حدود 140 میلیون هکتار اراضی ملی تنها 21 میلیون و 500 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که باید نسبت به اجرای باقیمانده تکالیف، برنامه‌ریزی و هماهنگی جدی‌تر صورت گیرد.
يک شنبه 26 دی 1395
1197

 

 

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، با بیان اینکه بر اساس قانون تمامی دستگاه‌های دولتی باید مستندات املاک خود را تا پایان امسال در اختیار این سازمان قرار دهند، تاکید کرد: از حدود 140 میلیون هکتار اراضی ملی تنها 21 میلیون و 500 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که باید نسبت به اجرای باقیمانده تکالیف، برنامه‌ریزی و هماهنگی جدی‌تر صورت گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمدتویسرکانی در نشست مشترک با رؤسای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان امور اراضی کشور برای پیگیری اجرای قانون کاداستر و سند‌دار کردن اراضی دولتی و ملی و رفع موانع احتمالی موجود، اظهارکرد: اجرای کاداستر در کشور کار بزرگی است که انجام کامل آن به تعامل، هم فکری و همکاری بیش از پیش سازمان‌های متولی بستگی دارد.
وی کاداستر را زیرساخت اساسی در جهت استفاده بهینه از اراضی و املاک در کشور برشمرد و افزود: تلاش‌های بسیار زیادی در این زمینه در سازمان ثبت انجام شده و با استقرار سیستم جامع کاداستر، نظم حقوقی لازم در عرصه مالکیت اراضی و املاک برقرار و بسیاری از جرایم و تخلفات و نزاع‌های مرتبط با اراضی منتفی خواهد شد.

 ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای کامل قانون کاداستر در کشور
رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای اجرای کامل قانون کاداستر در کشور، گفت: یکی از اقدامات مهم انجام شده در این زمینه استقرار ایستگاه‌های تحدید حدود مالکیت‌ها( RTK) بود که با نام اختصاری «شبکه شمیم» اجرا شده است .
وی افزود: ایجاد این ایستگاه‌ها کمک شایانی به تحدید حدود دقیق مالکیت‌ها و اراضی در کشور خواهد کرد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان‌کرد: قانون جامع حدنگار، تکلیف دستگاه‌های ذی‌ربط را در خصوص اجرای کاداستر مشخص کرده و براساس قانون تمامی دستگاه‌های دولتی مکلفند مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود را تا پایان سال 95 در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهند.
ثبت تنها 5/21 میلیون هکتار از مالکیت‌های دولت درسیستم کاداستر
وی با اشاره به این موضوع که بیش از 98 درصد مالکیت‌های مردم تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است، گفت: در خصوص مالکیت‌های دولت متأسفانه از حدود 140 میلیون هکتار اراضی ملی تنها 21 میلیون و 500 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که این میزان حدود 15 درصد کل این اراضی را شامل می‌شود و باید نسبت به اجرای باقیمانده تکالیف، برنامه‌ریزی و هماهنگی جدی‌تر صورت گیرد. تویسرکانی با اشاره به تلاش‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و اموراراضی در کشور برای تثبیت اراضی دولتی، اظهارکرد: باید این دو سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و تمرکز بر اجرای صحیح کاداستر در کشور خلاء‌ها، مشکلات و نیازها را شناسایی و سریع‌تر برطرف کنند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به پیشرفت‌های سازمان ثبت در حوزه فناوری وتغییر اکثر فرآیندهای این سازمان به صورت الکترونیکی، افزود: در حال حاضر بخش‌های مختلف سازمان در بستر یک شبکه وسیع با هم در ارتباط هستند و به یکدیگر خدمات می‌دهند. تویسرکانی با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش نیروی انسانی، گفت: کارشناسان ذیربط باید با آموزش‌های لازم و استفاده از بستر و امکانات فراهم شده توسط این سازمان در اجرای کاداستر ملی اقدامات لازم را انجام داده و و این سازمان نیز آمادگی همکاری لازم را دراین زمینه دارد.
وی تأکید کرد: تمام دستگاه‌های حاکمیتی متولی امر زمین باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود خود استفاده کرده و فارغ از وظایف دستگاهی، این هدف ملی را به پیش ببرند . رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای تحقق این امر نیازمند یک برنامه عملیاتی مدون و منظم هستیم و اجرای این برنامه نیازمند عزم واراده و نظارت جدی، پیگیری و پایش مستمر مسئولان ذیربط است .
 همگرایی سه جانبه برای ثبت اسناد مالکیت اراضی
در ادامه جلسه، خداکرم جلالی، رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری نیز همکاری و تعامل سه دستگاه را در اجرای این موضوع بسیار مهم دانست و بر آن تاکید کرد.
وی اقدامات مشترک سه دستگاه ثبت اسناد و املاک ، امور اراضی و جنگل‌ها و مراتع را در اجرای کاداستر مهم دانست و گفت: حدود 83 درصد از عرصه کشور را اراضی منابع طبیعی شامل می‌شود.
وی با اشاره به این موضوع که کاداستر برای کشور اساسی و زیربنایی است و اجرای آن از زمین‌خواری و جرم در این زمینه پیشگیری می‌کند، گفت: نظم بخشیدن به مالکیت‌ها در روند آمایش سرزمینی و ایجاد زمینه برای توسعه اقتصادی
 موثر است.
همچنین علیرضا اورنگی، رییس سازمان امور اراضی کشور نیز افزود: خوشبختانه همگرایی و هماهنگی خوبی بین سه دستگاه رقم خورده و کارها به خوبی در حال انجام است. وی با استقبال از آموزش نیروی انسانی توسط سازمان ثبت با توجه به فناوری نوین و دانش جدیدی که در این سازمان ایجاد شده است، گفت: سازمان امور اراضی کشور آمادگی کامل دارد تا در خصوص ظرفیت‌های موجود در این سازمان با سازمان ثبت تعامل و همکاری کامل داشته باشد.

حمایت