پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

کاداستر تنها راه مقابله با دست‌اندازی به اراضی ملی

خروج و خلع ید ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع اراضی ملی استان گلستان از دست متجاوزان، بازگرداندن 75 هکتار از اراضی ساحلی و زمین‌های ملی در مناطق مرتعی شمال شهرستان گمیشان به بیت‌المال یا خارج کردن 2 هزار و 789 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی از دست متجاوزان، تنها بخشی از نمونه‌هایی هستند که با تلاش مسئولان و در بستر اجرای طرح کاداستر اتفاق افتاد.
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
5424

 

قانون ثبت رسمی اگرچه در سال 1310 به تصویب رسید و بر اساس اصلاحات سال 1351 در این قانون مقرر شد تا ثبت اراضی و املاک بر اساس نقشه‌های کاداستری باشد، اما با این وجود در طول این سال‌ها موضوع ثبت اراضی و املاک عمومی و دولتی کمتر مورد توجه قرار گرفت. ضرورت ثبت این املاک و پیگیری‌های سازمان ثبت بالاخره منجر به این شد که در اواخر سال 93 وکلای ملت با تصویب قانون جامع حدنگار(کاداستر)، بستر لازم برای ثبت و تعیین حدود مالکیت همه اراضی کشور را فراهم کردند. قانونی که البته به دلیل عدم پرداخت اعتبارات لازم از یکسو و عدم همکاری دستگاه‌های مسئول از سوی دیگر، نتوانسته بطور کامل  به توفیقاتی که انتظار می‌رفت دست پیدا کند. از مساحت یک میلیون و 648 هزار کیلومترمربعی کشور، حدود 850‌هزار‌کیلومترمربع شامل حدود 52 درصد به این عرصه‌ها اختصاص دارد.
تثبیت حاکمیت دولت در این اراضی ملی، لازمه نگهداری مناسب این اراضی به شمار می‌رود زیرا اگر این اراضی به دست زمین‌خواران و سودجویان بیفتد، آنها این زمین‌ها را در راستای منافع خود، مورد تاخت‌وتاز قرار می‌دهند و آینده این زمین‌ها نیز به مخاطره جدی می‌افتد. این مقدمه سبب شد تا صاحبنظران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی، سنددار کردن اراضی ملی را یکی از مهمترین راهکارهای تثبیت حاکمیت دولت عنوان کنند و معتقد باشند که هرچه سریع‌تر در این خصوص گام‌های بلندی برداشته شود و آن را در دستور کار جدی دولت قرار گیرد. شاید به دنبال بخشی از همین اظهارات بود که طرح جامع کاداستر تدوین و تصویب شد. از سوی دیگر با نگاهی به برخی از پرونده‌های قضایی و نتایجی که اجرای طرح کاداستر در حل این پرونده‌ها داشته می‌توان به تاثیرگذاری و نقش این طرح به خوبی پی برد. خروج و خلع ید ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع اراضی ملی استان گلستان از دست متجاوزان، بازگرداندن 75 هکتار از اراضی ساحلی و زمین‌های ملی در مناطق مرتعی شمال شهرستان گمیشان به بیت‌المال یا خارج کردن 2 هزار و 789 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی از دست متجاوزان، تنها بخشی از نمونه‌هایی هستند که با تلاش مسئولان و در بستر اجرای طرح کاداستر اتفاق افتاد.

حمایت آنلاین