پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

اگر اجراي حکمي در اين زمان موجب وهن نظام مي‌شود بايد نسبت به آن ملاحظه کرد!

رييس قوه قضاييه با بيان اينکه منصب قضا منصب پرخطري است، گفت: افراد صاحب قدرت و مکنت سراغ شما مي‌آيند لذا همين الان کمرهاي خود را محکم ببنديد. به بهانه‌هاي مختلف سراغ شما مي‌آيند. ما مجاري خطر را در بازرسي‌ها مشاهده مي‌کنيم. شما به اين افراد مجال نزديک شدن ندهيد تا بتوانيد عدالت را اجرا کنيد.
دو شنبه 26 اسفند 1392
1878

رييس قوه قضاييه گفت که لايحه قانون آيين دادرسي کيفري مراحل نهايي تاييد در شوراي نگهبان را طي مي‌کند.



به گزارش ايسنا، صادق آملي لاريجاني در مراسم تحليف تعدادي از کارآموزان قضاوت با اشاره به ضرورت به‌روز شدن دانش قضات، گفت: لايحه قانون آيين دادرسي کيفري تقريبا در مرحله نهايي تاييد شوراي نگهبان است.

وي گفت: در قانون آيين دادرسي کيفري جديد نظام رسيدگي تا حدي عوض شده و دادگاه‌هاي کيفري مجددا به دادگاه‌هاي کيفري يک و دو تقسيم شده‌اند.

رييس قوه قضاييه همچنين گفت که معاونت آموزش قوه قضاييه برنامه‌هاي بسيار خوبي براي آموزش ضمن خدمت قضات دارد که اين امر تاثير زيادي در به‌روز کردن علم و دانش قضات خواهد داشت.

آملي‌لاريجاني اظهار کرد: يکي از کارهاي بسيار مهمي که در اين دوره انجام گرفت تلاش براي ورود جمع زيادي از جوانان به دستگاه قضايي بود که اين امر مشکلاتي از جمله اطاله دادرسي را برطرف خواهد کرد.

وي با اشاره به موضوع جذب چهار هزار قاضي طي برنامه پنجم توسعه خطاب به کارآموزان قضاوت، گفت: منصبي که شما به آن تکيه مي‌زديد منصب بسيار بالايي است که هم در متون ديني و هم در قانون اساسي به جايگاه اين منصب اشاره شده است و کسي در اهميت اين جايگاه ترديدي ندارد.

رييس قوه قضاييه افزود:‌ در باب يازدهم قانون اساسي يعني اصول 156 به بعد، مجموعه مسووليت‌ها و اختياراتي که براي قاضي و دستگاه قضايي قرار داده شده بسيار وسيع است و حتي اختياراتي بيش‌از آنچه که در شرع وجود دارد براي قاضي در نظر گرفته شده است. آملي لاريجاني گفت: همچنين مقام و تکاليف آن عظيم‌تر است. خطراتي که در مسير قاضي قرار مي‌گيرد هم خطرات بسيار بزرگي است.

وي با بيان اينکه خطرهايي مانند جهل و هواي نفساني قاضي را تهديد مي‌کنند، گفت: قاضي براي صدور راي درست بايد به قانون و فتواي فقهي احاطه داشته باشد. قاضي نمي‌تواند به بهانه اينکه مطلبي در قانون نيامده از صدور راي خودداري کند؛ بنابراين قاضي هم بايد به قانون و هم به فتاوي فقهي مسلط باشد.

رييس قوه قضاييه گفت: فهميدن فتاوي کار دشواري است و لذا تلاش مجدانه‌اي لازم است تا قوانين و فتاوي فهميده شوند. آملي‌لاريجاني با اشاره به ضرورت انجام تحقيق توسط قضات، گفت: دانش قضايي بايد نو شود؛ زيرا هر علمي که راکد بماند و در آن به حرف‌هاي جديد توجه نشود اين رکود فسادآور است.

وي با اشاره به هواي نفساني به عنوان يکي از خطرات تهديدکننده قضات، گفت: گاهي منصب‌هايي وجود دارد که زمينه بيشتري براي ظهور هواهاي نفساني ايجاد مي‌کند. واضح است که هدف اول قاضي اجراي عدالت است. روايت بسيار زيبايي از پيامبر اکرم (ص) وجود دارد مبني بر اينکه يک ساعت اجراي عدالت از 70 سال عبادت بهتر است. لذا خداوند سفره گسترده‌اي براي شما پهن کرده و اگر بتوانيد از اين فرصت‌ها استفاده کنيد براي تعالي خود و جامعه قدم بسيار بزرگي برداشته‌ايد. رييس قوه قضاييه با بيان اينکه منصب قضا منصب پرخطري است، گفت: افراد صاحب قدرت و مکنت سراغ شما مي‌آيند لذا همين الان کمرهاي خود را محکم ببنديد. به بهانه‌هاي مختلف سراغ شما مي‌آيند. ما مجاري خطر را در بازرسي‌ها مشاهده مي‌کنيم. شما به اين افراد مجال نزديک شدن ندهيد تا بتوانيد عدالت را اجرا کنيد.

آملي‌لاريجاني گفت: فقرا و محرومين در جامعه گرفتارند. ما فقير و محروم زياد داريم و متاسفانه با آرامش هم زندگي مي‌کنيم، در حالي‌که طبيعت انساني و فرامين الهي اين مساله را اقتضا نمي‌کند.

وي ادامه داد: متاسفانه جامعه ما با فاصله گذاشتن بين فقرا و اغنيا‌ها اين طبيعت را شکسته است، ولي يکي از مجاري شکستن اين فاصله، دادگاه است و شما بايد توجه داشته باشيد که اگر حق ظالم گرفته نشود مظلوم دردمندتر مي‌شود. رييس قوه قضاييه افزود: در جامعه‌اي که ما آن را به اسلامي بودن متصف مي‌کنيم واقعا پذيرفته نيست که در محاکم به يک فقير اجحاف شود.

آملي لاريجاني خطاب به کارآموزان شرکت‌کننده در مراسم تحليف، گفت: شما سربازان نظام در جبهه هستيد. جاي شما را هيچ کس نمي‌تواند بگيرد. استقلال قاضي و دستگاه قضايي در قانون اساسي مورد تاکيد قرار گرفته است و حالا شما در معرض امتحان بزرگي قرار گرفته‌ايد.

وي اظهار کرد: من اميدوارم شما باطن پاک خود را حفظ کنيد و از همين حالا به شما مي‌گويم سراغ شما مي‌آيند و شما بايد حواستان را جمع کنيد.

رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه درخواست دوست و آشنا نبايد تاثيري در صدور راي توسط قاضي داشته باشد، گفت: گاهي وقت‌ها قاضي از دست کسي عصباني مي‌شود و براي کسي که شايسته نيست در زندان باشد، قرار بازداشت موقت صادر مي‌کند. اينها واقعا جز بيرون زدن هواي نفساني چيزي نيست.

آملي لاريجاني ضمن توصيه به قضات براي حفظ استقلال خود گفت: شما بايد استقلال خود را حفظ کنيد و به يمين و يسار نغلتيد تا پيش خدا روسفيد باشيد، اما بايد نکته را بدانيد که استقلال قاضي منافاتي با مشورت کردن ندارد به ويژه در پرونده‌هاي کلان مالي.

وي با بيان اينکه برخي از عناوين، ثانويه هستند، گفت: اگر اجراي حکمي در اين زمان موجب وهن نظام مي‌شود بايد نسبت به آن ملاحظه کرد. رييس قوه قضاييه در پايان، کارآموزان قضايي شرکت‌کننده در مراسم تحليف را به داشتن اخلاق و رعايت ارزش‌هاي اخلاقي در زندگي و کار توصيه کرد.

روزنامه مردم سالاري