پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور : راه مقابله با فرار مالیاتی شرکت‌ها نظارت الکترونیکی است

سازمان ثبت اسناد و املاک تلاش فراوانی کرد تا بسیاری از خدمات و فرایندهای ثبتی الکترونیکی شوند که از جمله آنها می‌توان به فرایند ثبت اسناد در دفترخانه‌های اسناد رسمی و همچنین فرایند ثبت شرکت‌ها اشاره کرد.
شنبه 27 خرداد 1396
2868

 

 اگرچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در طول سال‌های کشور روند ثبت شرکت‌ها و بسیاری از امور مربوط به پلمپ دفاتر آنها را الکترونیکی کرده است اما عدم همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا همچنان فرار مالیاتی در حوزه ثبت شرکت‌ها به چشم بخورد؛ موضوعی که مورد تاکید رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم قرار دارد و تویسرکانی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده سازمان امور مالیاتی از شیوه مدرن و الکترونیکی شدن خدمات، به موضوع فرار مالیاتی اشاره و اظهار کرد: بدون شک راه فرار مالیاتی باید بسته شود؛ نظارت الکترونیکی بر شرکت‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از گریز مالیاتی است.
علاوه بر کلیات قوانینی که فرار از پرداخت مالیات را جرم اعلام کرده و برای برخورد با متخلفان مالیاتی مجازات تعریف شده، رهبر معظم انقلاب هم در یکی از دیدارهای خود با مردم استان آذربايجان شرقي، ضمن تاکيد بر اينکه يکي از راه‌هاي قطع وابستگي بودجه به درآمد نفت، تکيه بر درآمد حاصل از ماليات توليد و تجارت است، سرمايه‌داران کلاني که از دادن ماليات خودداري و فرار مي‌کنند را مجرم عنوان کردند و افزودند که دادن ماليات يک فريضه است و مسئولان مالياتي باید براي درآمد مالياتي حاصل از توليد و تجارت هرچه سريع‌تر برنامه‌ها را اجرايي کنند.
اشاره به این نکات سبب شد تا قانون مالیات هم مورد اصلاح قرار گیرد و قانون جدید مالیاتی در سال 94 آماده اجرا شود اما از قرار معلوم سازمان امور مالیاتی تا کنون نتوانسته آنگونه که باید در اجرای قانون جدی و قاطع عمل کند.
 در همین راستا احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با «حمایت» در خصوص عدم اجرای قانون جدید مالیات و شفاف شدن مالیات نقل و انتقال دارایی‌های منقول و غیرمنقول به سامانه ثبت اسناد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک تلاش فراوانی کرد تا بسیاری از خدمات و فرایندهای ثبتی الکترونیکی شوند که از جمله آنها می‌توان به فرایند ثبت اسناد در دفترخانه‌های اسناد رسمی و همچنین فرایند ثبت شرکت‌ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: ما در ثبت اسناد رسمی تمام فرایندها و مکاتبات را الکترونیکی کردیم و از همان ابتدای مدرن شدن خدمات ثبتی که حدود 4 سال قبل است، با تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط خواستیم تا خودشان را با ما هماهنگ کنند و سازمان امور مالیاتی هم یکی از همین سازمان‌ها بود.  تویسرکانی گفت: سازمان امور مالیاتی برخی اسناد مانند مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال‌های املاک را باید در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار دهد اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های مسئولان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی همچنان در جهت وصول مالیات به شیوه سنتی عمل می‌کند.

 تبعات منفی شیوه سنتی در مالیات
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: استفاده از شیوه سنتی تبعات منفی به دنبال دارد که یکی از آنها نارضایتی مردم است چرا که استفاده از شیوه مدرن و الکترونیکی شدن خدمات باعث شفافیت و تسریع در امور است و شیوه سنتی در نقطه مقابل قرار داشته و نارضایتی مردم را به همراه دارد.  تویسرکانی افزود: در بحث ثبت شرکت‌ها سازمان ثبت اسناد همواره آمادگی خود را اعلام کرده است که بتواند در یک فرایند الکترونیکی اقدام مربوط به پلمپ دفاتر تجاری شرکت‌ها را انجام و سازمان امور مالیاتی به نحوه سیستمی و الکترونیک بر عملکرد شرکت‌ها نظارت کند.  به گفته معاون رییس قوه قضاییه، یکی از موضوعات در امور مربوط به ثبت شرکت‌ها، پلمپ دفاتر تجاری است که بارها سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور خواستار هوشمند شدن پلمپ و  کنترل دفاتر تجاری شده است.
وی ادامه داد: اکنون بخشی از این مساله انجام شده اما به دلیل اینکه سازمان‌های مرتبط نتوانستند خود را همپای سازمان ثبت ارتقا دهند و کار به سرانجام لازم نرسیده است.

  الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند نظارت را گسترده‌تر کند
تویسرکانی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص کمک به وصول مالیات معوق شرکت‌ها سازمان ثبت اسناد بارها آمادگی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است و هم‌اکنون اطلاعات کلی شرکت‌ها اعم از حوزه فعالیت‌ و محل فعالیت آنها، به شیوه الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی منعکس می‌شود تا بتواند برای نظارت گسترده بر فعالیت این شرکت‌ها، از روش مطمئن‌تری استفاده کند.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی در نظارت بر فعالیت شرکت‌ها، ادامه داد: الکترونیکی شدن خدمات در سازمان امور مالیاتی، مطابق قانون جدید مالیات، راه گریز بسیاری از شرکت‌های کلان را خواهد گرفت.

  انتقاد از تاخیر در اعلام مالیات نقل و انتقال اراضی و املاک
وی همچنین به ایراد دیگری که به سنتی عمل کردن سازمان امور مالیاتی وارد است، اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر تاخیر بسیاری در اعلام مالیات نقل و انتقال اراضی و املاک وجود دارد و قطعا بسیاری از شهروندان که پا به سازمان امور مالیاتی می‌گذارند با مشاهده این تاخیر، ابراز نارضایتی می‌کنند.
تویسرکانی ضمن اشاره به برخی مشکلات ناشی از تنظم سند در بنگاه‌ها گفت: لازمه نقل و انتقال رسمی طبق قانون، پرداخت مالیات است.
وی افزود: در حال حاضر مدت 3 سال است که مذاکرات فشرده‌ای را با شهرداری و سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم که استعلامات ثبتی به شکل سیستمی و برخط انجام شود اما سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها توان انجام کار سیستمی را نداشتند و ما هم خیلی پیگیری کردیم و جلسات و مذاکرات فراوانی داشتیم اما هنوز این نتیجه حاصل نشده است.
تویسرکانی به جلسات مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با سازمان امور مالیاتی اشاره و باز هم تاکید کرد که متاسفانه زیرساخت‌های لازم در سازمان امور مالیاتی انجام نشده و جلسات فراوانی با رییس سابق سازمان امور مالیاتی داشتیم اما هنوز به نتیجه واقعی نرسیده است.  
تویسرکانی یادآور شد: تمام این موارد در حالی است که راهکار الکترونیکی شدن خدمات از مدت‌ها قبل ارایه شده است و سازمان امور مالیاتی می‌تواند با استفاده از این راهکار، تمام مشکلات را حل و فصل کند.   معاون رییس قوه قضاییه تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید با سرعت بیشتری عمل کند؛ البته شنیده‌ام اقداماتی را هم آغاز کرده است که اگر اجرایی شود کمک زیادی در جلوگیری از فرار مالیاتی کرده و در ارایه خدمات به مردم نیز سرعت داده می‌شود.
 رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: تلاش ما در سازمان ثبت اسناد بر این است تا وصول مالیات مربوط به نقل و انتقال ملک به شکل سیستمی و برخط در دفترخانه قابل دریافت باشد؛ به عبارت دیگر، پاسخ دستی به کلی حذف شود.

حمایت آنلاین