پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: تحولات ثبتی کشور مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تحولات صورت گرفته در فرآیند‌ها و ساختار ثبت اسناد و املاک کشور و بهره وری مناسب از این منابع در شرایط وجود گرفتاری‌های این سازمان، مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است.
شنبه 14 مرداد 1396
2490

 

به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد، احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گردهمایی معاونین و مدیران کل ستادی و استانی این سازمان در مشهد با اعلام این مطلب گفت: سازمان ثبت در سال‌های گذشته گرفتار بوروکراسی بسیار پیچیده و عقب ماندگی‌های فراوان ساختاری بود که در سنوات اخیر با برنامه ریزی دقیق و حمایت‌های آیت اله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه بر بسیاری از مشکلات فائق آمده است.

وی با اشاره به تحولات گسترده و تحقق ۹۰ درصدی برنامه‌های ثبتی افزود: در سال گذشته با حذف دفاتر دست نویس در دفاتر اسناد رسمی که از ارکان ثبت اسناد و املاک تلقی می‌شد و الکترونیکی کردن این روند، وضعیت کاری بیش از یازده هزار نفر که قبلا به کار دفتر نویسی اشتغال داشتند تغییر پیدا کرد و ضمن جلوگیری از انباشت حجم عظیم این دفاتر سنتی در بایگانی ها، بسیاری از مشکلات و مفاسد این بخش نیز حذف گردید.

تویسرکانی اظهار داشت: تنها در سال گذشته قریب به ۳۰۰ میلیون برگ از پرونده‌های ثبتی بر اساس راهبرد‌های تبیین شده تصویربرداری شده و این مهم نوید آن را می‌دهد که سیستم ثبت کشور به سمت حذف کامل کاغذ و گردش فیزیکی پرونده‌ها حرکت کند و این تجربه موفق باید در سایر بخش‌های دستگاه قضایی نیز به جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری جدی گرفته شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری در همه بخش‌های کشور گفت: وظیفه مدیران کشور است که با التزام به الزامات یک مدیریت صحیح، استفاده بهینه از منابع و پایش عملکرد‌ها در راستای اهداف متعالی نظام گام بردارند و بحمداله امروز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همین نگاه، دیگر در اذهان جامعه یک سازمان پیچیده و مبهم نیست و بسیاری از امور آن به صورت سیستمی و با شفافیت کامل به انجام می‌رسد.

تویسرکانی افزود: متاسفانه علیرغم مهیا شدن بسیاری از زیرساخت‌های مناسب جهت به نتیجه رساندن کاداستر در کشور، امروز این طرح به دلیل عدم تامین بودجه و همراهی نکردن دستگاه‌هایی که ملزم به همراهی شده اند روند مناسبی نداشته، این درحالی است که در سال گذشته سازمان ثبت با تامین دستگاه‌های موقعیت یاب و راه اندازی شبکه ملی یکپارچه مالکیت‌ها (شمیم) کاری کم نظیر در زمانی کوتاه و به سرعت انجام داد که این اقدام در دنیا کم نظیر بوده است.

وی افزود: تمامی برنامه ریزی‌ها و تامین منابع و ابزار‌ها باید در جهت خدمت گذاری بهتر به مردم مورد استفاده قرار گیرد چرا که خدمت گذاری به مردم به عنوان عبادت تلقی می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و مشاور عالی رئیس قوه قضائیه نیز در گردهمایی مدیران سازمان ثبت با تاکید بر اهمیت کاهش اضطراب و آرامش بخشی به جامعه با قضاوت عادلانه و حرکت‌های موثر اظهار داشت: حرکت سازمان ثبت در سال‌های اخیر از این حیث، جلوه‌ای از آرامش بخشی و رفع اضطراب‌های اجتماعی است که با تثبیت مالکیت‌های مردم، جلوگیری از هرگونه تعرض به حقوق و کاهش پرونده‌های قضایی محقق می‌گردد.

وی با انتقاد از تاخیر‌های ایجاد شده در مسیر اجرای کامل طرح کاداستر در کشور افزود: کاداستر از مسائل بسیار با اولویت کشور است و حتی یک روز هم نباید در اجرای آن تاخیر شود چرا که عدم بهره مندی از آن، آثار و تبعات سیاسی، امنیتی، قضایی و اقتصادی برای کشور در پی خواهد داشت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در این مراسم با تفسیر آیه ۲۸۲ سوره بقره در خصوص نقش کتابت و ثبت در پیشگیری از مفسده‌ها و اختلافات افزود: از این آیه می‌توان به عنوان سرخطی برای استنباط‌ها و فتاوای جدید در این عرصه بهره برد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی مدیریت جهادی را راهکار عینیت بخشیدن به تصمیمات و شکستن حصار‌های زمانی و مکانی در عرصه مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر با بهره گیری از مدیریت جهادی، تحولاتی بزرگ را پشت سر گذارده که این تحولات با تجربه و نگاه تحولی مدیران و کارکنان این سازمان منجر به انقلابی عظیم در نظام ثبتی کشور شده است.

در این گردهمایی همچنین حجت الاسلام و المسلمین مظفری رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز با تاکید بر ضرورت تشویق جامعه به ثبت رسمی گفت: نباید موضوعات واضح همچون نقل و انتقالات خودرو و لزوم ثبت رسمی که در قانون نیز تاکید شده با صحبت‌های ناصحیح به انحراف کشیده شود و برای ضابطین قضایی رعایت و عمل به این مقررات لازم الاجرا خواهد بود.

در این مراسم همچنین احکام اعضای جدید هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان خراسان رضوی به آنان اهدا و از مدیران نمونه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تقدیر شد. همچنین اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان زاوه به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح گردید.

میزان