پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

معاون امنیتی وزیر کشور: جعل اسناد پایه در کشور به صفر رسیده است

معاون امنیتی انتظامی وزیر و رئیس دبیرخانه مبارزه و پیشگیری از جعل اسناد کشور گفت: وضعیت جعل اسناد پایه مانند شناسنامه جدید، کارت ملی هوشمند و اسناد مالکیت با توجه به اقدامات خوب صورت گرفته، به صفر رسیده است
پنج شنبه 19 مرداد 1396
2739

 

کاظم شادکام روز چهارشنبه در همایش یک روزه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد رسمی در سرسرای خاتم استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مقاوم سازی اسناد در مقابل جعل با همکاری خوب کارشناسان فنی و آموزش و اطلاع رسانی از مهمترین اهداف ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی با مسئولیت وزارت کشور است.
وی افزود: معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دبیر این ستاد با چهار کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، فنی، بررسی و نظارت و حقوقی است.
وی گفت: جعل زمینه ساز دسترسی به سایر جرائم از جمله کلاهبرداری است بر این اساس باید اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه جعل در اولویت قرار گیرد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار داشت: وضعیت جعل در سال گذشته با 26 هزار و 983 مورد نسبت به سال 94 با 24 هزار و 651 مورد 9 درصد رشد داشته است.
شادکام ادامه داد: نسبت افزایش جعل اسناد در سال 94 به 93 نیز همان 9 درصد بوده که با توجه به رشد جمعیت در سال گذشته، نشانگر نتیجه بخش بودن اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با جعل و کارگروههای تخصصی آن است.
وی افزود: سال 95 بیشترین موارد جعل به ترتیب مربوط به استان های تهران با پنج هزار و 521 مورد، آذربایجان شرقی با 2 هزار و 240 مورد، خراسان رضوی با هزار و 974 مورد، البرز با هزار و 423 مورد و فارس با هزار و 360مورد بوده است.
نماینده وزارت کشور در این همایش اظهار داشت: استان های خراسان جنوبی با 112 مورد، ایلام 195 مورد، کردستان با 297 مورد و یزد با 301 مورد به ترتیب کمترین جعل سند را سال گذشته در کشور داشتند.
شادکام گفت: بیشترین رشد جعل اسناد در سال 95 نسبت به سال 94 مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با 77 درصد و تهران و کرمانشاه با 55 درصد و عمده ترین جعل های صورت گرفته مربوط به جعل اسکناس و اوراق بهادار و مدارک و اوراق شناسایی بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکل وجود اتباع بیگانه و مشکوک التابعین در سیستان و بلوچستان مقرر شده تمام شناسنامه های جمعیتی این استان تعویض شود تا بتوان اسناد جعلی را پایش و کشف کرد.
رئیس دبیرخانه مبارزه و پیشگیری از جعل اسناد کشور افزود: کارت های ملی مردم ایران نیز تا پایان سال 96 تعویض و هوشمند می شود.
وی گفت: نبود کنترل و نظارت دقیق و رعایت حیطه بندی اسناد و مدارک، اشکالات موجود در روش های احراز هویت و مالکیت افراد و اصالت اسناد، ناکافی بودن سطح آگاهی های کارکنان کنترل کننده اسناد و مدارک در پیشخوان ها و فقدان تجهیزات ابتدایی تشخیص مدارک جعلی در پیشخوان های دولتی و خصوصی تاثیر زیادی بر روند افزایش پدیده جعل در جامعه دارد.
وی اظهار داشت: با اجرای برنامه های آموزشی مانند همایش امروز می توان با بالا بردن سطح آگاهی کارکنان سازمان ها و بخش های مربوطه زمینه مقابله با جعل را افزایش داد.
هنرمند نماینده وزارت اطلاعات نیز در این نشست شیوه عملکرد جاعلان و راهکارهای ممانعت از جعل اسناد رسمی را به صورت تخصصی آموزش داد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی به ویژه در استان گفت: جعل و سوء استفاده از اسناد به منافع ملی آسیب می رساند.
علی اصغر جمشیدنژاد افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت زیاد و همسایگی با 2 کشور بحران زده افغانستان و پاکستان همواره با مجموعه ای از ناامنی ها از جمله در حوزه مشکوک التابعین و جعل اسناد هویتی و استفاده از مدارک جعلی برای حمل مواد مخدر و قاچاق انسان مواجه بوده است.
وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور کارشناسان بخش های مختلف دستگاههای اجرایی می تواند نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با جعل اسناد داشته باشد.
وی گفت: در سه سال 93، 94 و 95 میزان وقوع جرم در رابطه با جعل اسناد در سیستان و بلوچستان به ترتیب 250، 256 و 451 مورد گزارش شده است.
وی افزود: همچنین میزان کشفیات جعل اسناد در این سه سال به ترتیب 294، 351 و 579 مورد بوده است که نشان از اقدامات موثر صورت گرفته در زمینه مقابله با این پدیده دارد.
سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در همسایگی 2 کشور یادشده موجب شده تا اتباع بیگانه از راههای غیر قانونی و به وسیله قاچاقچیان انسان وارد این استان شوند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

ایرنا