پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

کاهش شکایات مردمی با استقرار سیستم‌های الکترونیکی/جعل استعلامات به صفر رسیده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: جعل استعلامات تقریبا به صفر رسیده و در این زمینه شکایت مردمی به شدت کاهش یافته است.
يک شنبه 30 مهر 1396
2660

 

 

احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درحاشیه گردهمایی روسای ادارات بازرسی و رسیدگی به شکایات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در خصوص وصول شکایات مردمی در چند ماه اخیر نسبت به گذشته میزان این شکایت‌ها به شدت کاهش یافته است و به لحاظ استقرار سیستم‌های الکترونیکی باعث کاهش شکایت‌ها بوده‌ایم.


وی گفت: در گذشته بخش زیادی از شکایت‌های مردمی مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات یا درحوزه ثبت مالکیت‌های صنعتی مثل ثبت برند‌ها و اختراعات بوده است که امروزه با ایجاد بانک‌ها مردم می‌توانند از طریق اینترنت اقدام به ثبت نام کنند و سوابق سازمانی را بررسی کنند که این امر موجب شده است شکایت‌ها نسبت به گذشته کاهش یابد.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: در حوزه مکاتبات فی ما بین سازمانی و دفاتر اسناد رسمی و استعلامات هم امروز به لحاظ اینکه مکاتبات کاغذی حذف شده است و جعل استعلامات تقریبا به صفر رسیده است در این زمینه هم شکایت مردمی به شدت کاهش یافته است.

تویسرکانی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که الان شکایت‌هایی نسبت به آن صورت می‌گیرد درباره وصول مالیات در نقل وانتقالات است. چون بخشی از فرآیند صدور اسناد مالکیت درباره وصول مالیات نقل وانتقال است که به لحاظ اینکه هنوز سازمان امور مالیاتی نتوانسته است پاسخ الکترونیکی دهد مردم در این زمینه معطلی دارند که البته با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی که امیدواریم این مشکل در آینده‌ای نزدیک برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: ما درسازمان ثبت اسناد وا ملاک کشور متناسب با هر شکایتی آسیب شناسی کرده و در جهت رفع آسیب‌ها قدم بر می‌داریم.

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دستاورد‌های سفر به ژنو وحضور دراجلاس وایپو گفت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد در رابطه با ثبت مالکیت‌های صنعتی و به طور خاص ثبت اختراعات و علائم تجاری ونشانه‌های جغرافیایی اقدامات خوبی انجام داده و به کنوانسیون‌های بین المللی محلق شده است.

تویسرکانی افزود: از لحاظ روش‌های ثبت هم خوشبختانه اکنون متناسب با روش‌هایی که کشور‌های پیشرفته عمل می‌کنند در حال حرکت هستیم، همچنین کشور‌های زیادی در خصوص مالکیت‌های صنعتی به کشور ایران سفر کرده اند و ما هم بازدید‌هایی در این زمینه از کشور‌های مختلف داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: با توجه به حضور ایران در این اجلاس برای دیگر کشور‌ها جای تعجب داشت که یک کشور با این گستردگی جغرافیایی در این مدت کوتاه توانسته است مجموعه خدمات خود را به شکل مراجعه غیرحضوری انجام دهد، حتی برخی از کشور‌ها مثل دانمارک از ما خواستند که ما تجارب خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما در سازمان ثبت اسناد در رابطه با سیاست‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی فعال هستیم و در رابطه با موضوعات در دستور کار حضوری فعال در این اجلاس داشتیم و البته امسال هم بحث داوری و یا میانجیگری مالکیت‌های معنوی را به طور جدی پیگیری کردیم.

تویسرکانی گفت: اقدام دیگر ما در بحث مشارکت فعال سازمان جهانی مالکیت معنوی و دربحث فناوری کشور‌های پیشرفته و کمک و هماهنگ سازی توسعه وفناوری است که قرار شده  به فوریت دفتر آن درتهران راه اندازی شود.

وی افزود: همچنین در حاشیه آن اجلاس با برخی از کشور‌ها دیدار داشتیم و خیلی از کشور‌ها علاقمند به تبادل تجربیات با کشور ما بودند که مقدمات امضای تفاهم نامه با کشور فرانسه فراهم شد. اندونزی و سنگاپور وبرخی از کشور‌های دیگر هم ابراز علاقه داشتند و قرار شد تبادل تجربیات با آن‌ها صورت گیرد.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: خوشبختانه ما در حوزه مالکیت‌های صنعتی در وضعیت مطلوبی قرار داریم و در حوزه ثبت اظهارنامه‌های ثبت علامت و ثبت اختراع تقریبا درحوزه بین المللی در منطقه رتبه اول را داریم.

تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما درباره طرح جداسازی سازمان ثبت اسناد از قوه قضائیه چیست؟ گفت: طبیعتاً دیدگاه‌های مختلفی نسبت به هر موضوعی وجود دارد در این خصوص تا الان چندین مرحله بحث شده است و زمانی که وارد بحث‌های کارشناسی می‌شوند کاملا برای نمایندگان روشن می‌شود که بحث حفاظت از مالکیت‌ها و توجه به مالکیت‌ها و اینکه اصلا نظام ثبت درکشور ما به موجب قانون ۱۲۹۰ در کنار دادگاه‌ها ایجاد شده است.

وی بیان کرد: اصلا فلسفه نظام ثبت ابتدائا در کنار دادگاه‌های دادگستری ایجاد شده است. کار ثبت و تثبیت مالکیت‌ها یک کار شبه قضایی است و برای همه کاملا روشن است که این کار چه منافعی برای مردم دارد.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: فارغ از بحث‌های سیاسی اگر به تثبیت مالکیت‌ها و صیانت از مالکیت‌های مردم دربخش‌های مختلف توجه کنیم می‌بینید که این کاریک امر حقوقی و شبه قضایی است.

تویسرکانی افزود: قطعا اگر درباره این طرح بحث‌های کارشناسی صورت گیرد ما یقین داریم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه خواهد رسید که جداسازی سازمان ثبت اسناد از قوه قضائیه امر مطلوبی نیست. کما اینکه در گذشته هم به این نتیجه رسیدند که نیازی به جدا کردن سازمان ثبت از قوه قضائیه وجود ندارد.

وی بیان کرد: اگر در این رابطه ایده‌ای وجود دارد باید ایده‌های ما ناظر بربهبود وضعیت و عملکرد باشد و اگر در رابطه با عملکرد سازمان ثبت حرفی داریم باید آن را ارائه دهیم.

معاون رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد نشان داده است که در این سال‌ها با وجود مشکلات متعدد توانسته است در جهت تحول اداری و ارتقاء سازمانی قدم بردارد و در این زمینه در رأس دستگاه‌های کشور است یعنی یک سازمان با بروکراسی پیچیده و با یک سابقه بسیار طولانی امروز به یک سازمان مدرن و فعال شده و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
میزان