پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

تاکید معاون حقوقی رییس‌جمهور بر اهمیت کار سردفتران و دفتریاران

معاون حقوقی رییس‌جمهور خطاب به سردفتران و دفتریاران گفت: کار شما در امنیت بازار و اجرای قراردادها بسیار تاثیرگذار است.
پنج شنبه 7 دی 1396
2423

 

لعیا جنیدی در همایش گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی گفت: یکی از وجوه مشخصه ایران مدرن، کار و حرفه شما (سردفتران و دفتریاران) است و یک گزار مهم تاریخی است که سیستم کشورداری را تغییر داده است. کاری که شما انجام می‌دهید یعنی ثبت اسناد دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها مسئله ثبت مالکیت‌هاست که ما رتبه هشتاد و ششم هستیم و این شاخصه نیاز به یک بهبود بیشتر دارد.

جنیدی با بیان اینکه در هر یک از متون حقوقی مالکیت یکی از اهم حقوق شهروندی است، گفت: هر چقدر درجه تثبیت بیشتر باشد در بهبود حقوق اجتماعی و اقتصادی موثر است لذا کار شما در امنیت بازار و اجرای قراردادها بسیار تاثیرگذار است، در واقع دفترخانه‌ها در احراز قراردادهای رسمی بسیار اثرگذار هستند.

وی افزود: باید به نظام حرفه‌ای که یکی از مجموعه های ان کانون سردفتران و دفتریاران است اهمیت دهیم. وجود کانون سردفتران و دفتریاران به معنای اعتماد دولت به مردم است. کانون یک نهاد خصوصی است که بخشی از کار حاکمیتی را انجام میدهد و در اداره کشور سهیم است بدون اینکه باری بر دوش دولت بگذارد.

جنیدی یادآور شد: در یک مقطعی که مواد ۲۲ قانون ثبت گذشت، تئوری حقوق ایران علی‌رغم وجود اختلاف‌نظرها این بود که انتقال مال غیرمنقول تحقق پیدا نمی‌کند مگر با ثبت. استاد کاتوزیان می‌گفت که خاک بسیار مهم است و باید بدانید مالک چه کسی است. استاد می‌گفتند که بلایی که بر سر فلسطین آمد از بی‌توجهی به خاک است. از سال ۵۸ به بعد هم گفتند قولنامه باید به مبایعه نامه تبدیل شود. در واقع علی رغم بودن مواد سه گانه که همه انها بر ثبت دلالت دارد امروز رویه قضایی تثبیت‌شده‌ای وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این همایش از تمبر یادبود روز دفاتر اسناد رسمی رونمایی شد.

خبر جامعه