پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

فراخوان تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

آغاز ثبت‌نام فراخوان متقاضیان دفاتر خدمات قضایی از 23 مهر سال 97
يک شنبه 22 مهر 1397
2434

 

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی از ثبت‌نام متقاضیان دفاتر خدمات قضایی از ۲۳ مهرماه خبر داد و گفت: از پایان مهرماه ثبت‌نام کلیه خدمات قضایی در دفاتر خدمات قضایی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری که به مناسبت هفته خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد، در این باره اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان دفاتر خدمات الکترونیکی از ۲۳ مهرماه آغاز و تا ۱۰ آبان ماه ادامه دارد.

دشتی اردکانی در خصوص نامگذاری روزهای هفته خدمات الکترونیک قضایی افزود: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دو هزارمین روز افتتاح دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هفته خدمات الکترونیک را در پیش رو داریم. روز شنبه روز سامانه ثنا است و نخستین اجلاس سراسری در سالن اجلاس سران برگزار می شود و در این مراسم از بسته‌های جدید خدمات الکترونیک قضایی رونمایی خواهیم کرد.


وی افزود: روز دوم هفته، روز خدمات الکترونیک قضایی و طرح توسعه زیرساخت را داریم که قراردادی را با بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت‌ها امضا می‌کنیم. دوشنبه روز ابلاغ الکترونیک نام‌گذاری شده که در این روز از طرح آگهی الکترونیکی رونمایی خواهیم کرد.


دشتی اردکانی همچنین گفت: روز چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ نیز  همایش سراسری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را برگزار می‌کنیم.


دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی گفت: در روز اول رسیدگی به دعاوی را داریم که بسته های جدید آغاز می شود که شامل دعاوی جلب ثالث، دعاوی ثالث، فرجام خواهی، اعاده دادرسی مدنی و اعتراض به قرار دادگاه می‌باشد.


وی افزود: در خصوص ارائه ثبت شکواییه که قبلا در خصوص چک‌های بی محل بوده از ۸۹ عنوان رونمایی می‌شود که ۹۵ درصد فراوانی شکایت‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد.


دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: همچنین در این روز و در اجلاسی که در  سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد به صورت رایگان افرادی که حضور دارند در سامانه ثنا ثبت‌نام می‌شوند.


وی اظهار کرد: از پایان مهرماه ثبت‌نام کلیه خدمات قضایی در دفاتر خدمات قضایی انجام خواهد شد.

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان زیرساخت‌ها هم با توجه به افزایش تعداد دفاتر تغییری داشته است؟ گفت: در حال حاضر ۴۸۹ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور مشغول انجام وظیفه هستند و تا پایان سال ۱۵۰۰ دفتر دیگر نیز به این تعداد اضافه می‌شود که حدودا این تعداد به ۲ هزار دفتر خواهد رسید. در کل شهر تهران تعداد ۵۳ دفتر داریم و در کل کشور تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۴۸۹ دفتر می‌باشد.

وی افزود: ابلاغیه‌هایی که از ابتدای سال ۹۷ صادر شده ۲۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۶۲ ابلاغیه الکترونیکی بوده است که از این تعداد ۱۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۹۸ تا به صورت الکترونیکی انجام شده است و چیزی حدود ۶۷ درصد ابلاغیه‌های به صورت الکترونیکی انجام شده است.

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی در رابطه با مزیت‌های استفاده از ابلاغ الکترونیکی اظهار کرد: صرفه‌جویی در وقت، هزینه‌ها از جمله مزیت‌های آن است و امنیت اطلاعات افراد بالا رفته و در خود سامانه ابلاغ فقط خود شخص می‌تواند آن را مشاهده کند و همچین از طریق موبایل می‌توانند این ابلاغیه‌ها را مشاهده کنند و این ابلاغ‌ها به صورت واقعی انجام می‌شود و کسی نمی تواند ادعا کند که ابلاغ به او نرسیده است و تمام مواردی که در شکوائیه وجود دارد به وی ارسال شده است.  

دشتی اردکانی یادآور شد: یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سامانه ابلاغ کمک به محیط زیست است به این صورت که مصرف کاغذ را کاهش داده و بسیاری از رفت‌ و آمدها به این منظور در سطح شهر را کاهش داده و اطلاع‌رسانی جامع و به روز از مهمترین مزایای استفاده از این سامانه است.

وی در ادامه در رابطه با تسهیلات در نظر گرفته شده برای روستائیان و عشایر از خدمات دفاتر الکترونیک قضایی اظهار کرد: این اقشار نیز از این خدمات بهره‌مند می‌شوند و آنهایی که خودشان حال از طریق اینترنت یا اپلیکیشن موبایل به سامانه دسترسی ندارند می‌توانند به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و آخرین ابلاغیه‌های خود را دریافت کرده و از آن اطلاع یابند.

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی افزود: همچنین دفاتر سیاری را هم در نظر گرفته‌ایم که به محل‌های سکونت عشایر اعزام شوند.

دشتی اردکانی در رابطه با پابندهای الکترونیکی اظهار کرد: در کشور ما شرکت حامی با مشارکت دانشگاه علم و صنعت اقداماتی انجام دادند که با توجه به اینکه قیمت این پابندها در خارج از کشور ۲۷۰۰ یورو هست ولی در کشور خودمان با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان این کار انجام ‌می‌شود و هر کسی هم که از این پابند الکترونیکی استفاده می‌کند باید هزینه را خود پرداخت کند و به این صورت است که این مبلغ را فرد به صورت ودیعه می‌پردازد و بعد از تحویل این مبلغ به فرد عودت داده می‌شود.

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی تصریح کرد: استفاده از این پابندها به صورت پایلوت یک سال است که در سراسر کشور در حال انجام است و استان‌های تهران و یزد مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون ۱۷۰ نفر از آنها استفاده کرده‌اند و حدود ۷۰ نفر نیز تاکنون آزاد شده‌اند و پابندها را تحویل داده‌اند.

وی افزود: استفاده از این پابندها به این صورت است که در محدوده‌ای که دادگاه صلاح می داند مورد استفاده است و وقتی فرد آن را به پای خود بست دیگر نمی‌تواند از محدوده تعیین شده خارج شود و کسانی که دارای جرایم تعزیری درجه ۵ تا ۸ باشند، پیش بینی اصلاح مرتک و واجد اجرای دستورات دادگاه بوده و بتوانند ضرر و زیان شاکی را جبران کنند که این افراد می‌توانند تقاضای خود را به زندان ارسال نمایند.

دشتی اردکانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تا پایان امسال تعداد پابندهای الکترونیکی به ۱۰۰۰ مورد می‌رسد، گفت:  این اتفاق قطعاً تا پایان سال رخ می دهد و تاکنون به صورت پایلوت در برخی استانها انجام شده و قطعا تا آخر سال به رقم مورد نظر خواهیم رسید.

دشتی اردکانی با اشاره به آگهی‌های الکترونیکی بیان کرد: دیگر آگهی‌ها در روزنامه ها چاپ نمی‌شود و مردم می‌توانند به روزنامه رسمی در سایت adliran مراجعه کنند و آگهی خود را مشاهده نمایند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سازوکار نظارتی بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: از نظر حاکمیتی در همه استان‌ها و تهران بازرسان این دفاتر را مورد بازدید و بازرسی قرار داده‌اند و کانون خدمات الکترونیک قضایی هم در ۷ استان از دفاتر یک به یک بازدید کرده‌ و مشکلات و معایب مشاهده شده به دادگاه بدوی این دفاتر ارائه می شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: اگر کسی شکایتی از دفاتر در تهران و استان‌ها داشته باشد می‌تواند به سایت  adliran.ir مراجعه کرده و شکایت خود را در آنجا به ثبت برساند و اگر مراجعات حضوری نباشد بهتر است و پاسخ شکایات نیز به صورت الکترونیکی داده می‌شود و اداره کل فناوری اطلاعات قوه قضاییه به سرعت به این شکایت رسیدگی ‌می‌کند.

دشتی اردکانی در رابطه با آمار بیشترین تخلفات و شکایات گفت:‌ بیشترین آمار شکایات و تخلفات به صورت شکلی می‌باشد و هزینه‌هایی است که مردم  پرداخت می‌کنند.

وی در رابطه با پرداخت حق‌الزحمه دفاتر افزود: حق‌الزحمه‌ای که مردم پرداخت می‌کنند باید به صورت پرداخت با کارت اعتباری و از طریق دستگاه POS باشد و هیچ پرداخت نقدی نباید داشته باشند.

دشتی اردکانی در پایان خاطرنشان کرد: تلفن رسیدگی به شکایات اداره کل خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور ۶۳۹۷۷ است.

ایسنا