پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

طرح نحوه فعالیت و استقرار مطب پزشکان و دفاتر حقوقی رد شد

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح نحوه فعالیت و استقرار مطب پزشکان و حِرف وابسته، دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، دفاتر روزنامه و مجله ، وکالت و مهندسی با اکثریت آرا در این کمیسیون رد شد.
پنج شنبه 11 بهمن 1397
2488

 

به گزارش ایرنا، محمد نعیم امینی فرد در تشریح جلسه عصر امروز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی قم، معاونت قوانین نیروی انظامی و وزارت دفاع حضور داشتند .
وی ادامه داد: دستور کار ابتدایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بررسی طرح نحوه فعالیت و استقرار مطب پزشکان و حرفه وابسته، دفاتر اسناد رسمی ، ازدواج و طلاق، دفاتر روزنامه و مجله ، وکالت و مهندسی مورد بررسی قرار گرفت. 
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این طرح را شورای عالی استان‌ها در راستای اجرای اصل 102 قانون اساسی ارائه کرده است، برابر قوانین فعلی حرف وابسته به پزشکی و دفاتر اسناد رسمی استفاده فرهنگی دارد.
امینی فرد اظهار کرد: دلیل مخالفان این طرح افزایش سرسام‌آور هزینه های سلامت بود، میلیون‌ها متر مربع را باید در کاربری درمانی تعریف کنیم که طبیعتاً بار مالی زیادی به همراه دارد، با توجه به اینکه امسال افزایش تعرفه‌های پزشکی را نداشته‌ایم، در صورتی که قرار باشد این طرح اجرایی شود باید تعرفه‌های پزشکی نیز افزایش پیدا کند، همچنین باید اصل دسترسی مردم را در اجرای طرح‌ها در نظر بگیریم، تعاریفی که در این طرح پیشنهادی آمده، مجتمع‌های پزشکی باید در نقاط مشخصی تعریف شوند، که باعث کاهش دسترسی مردم خواهد شد. گفتنی است که تجربه مشابه در کشور‌های دیگر نیز به همین صورت است. مقصد قانون‌گذار در سال 1334 تسهیل دسترسی و کاهش هزینه از جیب مردم بوده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: استناد موافقین طرح صرفاً درآمد‌زایی برای شهرداری‌ها است، ما نمی‌توانیم صرفاً برای مقاصد درآمد زایی بار سنگینی را تحمیل کنیم. از طرفی باید از اشتغال‌زایی و شغل‌های نوپا حمایت کنیم چرا که حداقل 60 هزار شغل از این طریق ایجاد شده است. تغییر کاربری هزاران مرکز درمانی و آزمایشگاه و کلینیک‌ها خدمات سلامت را گرانتر خواهد کرد. از این رو کمیسیون بهداشت و درمان گزارش رد این طرح را نوشت. 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به گفت: دستورکار دوم کمیسیون بهداشت و درمان بررسی طرح اصلاح بند(ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بود که دراین تبصره جانبازان 70 درصد با تعریف مشخصی مزایای یک شهید را دریافت می‌کنند، . لازم به ذکر است که جانبازان بالای 70 درصد بعد از فوت شهید محسوب می‌شوند ، بنابر این افرادی که این طرح را ارائه کردند بر این بودند که جانبازان بالای 70 درصد در زمان حیاط نیز از مزایا و امتیازات شهدا بهره‌مند شوند.
وی اظهار کرد: طرح اصلاح بند(ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دارای دو مشکل اساسی بود، ابتدا مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی است چراکه این طرح دارای بار مالی پیش‌بینی نشده است. از طرفی ایرادات نوشتاری داشت که مغایر با اصل 15 قانون اساسی بود به همین دلیل به اتفاق اکثرت آرا رد شد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت: دستورکار سوم کمیسیون بهداشت و درمان تعیین تکلیف جانبازان اعصاب و روان فاقد مدرک بالینی است که از طرف 63 نفر از نمایندگان تقدیم شده بود. ماده واحده این طرح اظهار می‌کند که بنیاد شهید مکلف است با تایید مراکز اعصاب و روان وابسته به خود بیماران اعصاب و روانی که فاقد مدارک بالینی هستند و به صورت مکرر در این مرکز بستری شده و می‌شوند را حالت اشتغال قلمداد نماید.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: بنیاد شهید نیز با این طرح مخالف بوده است، چرا که بار مالی‌پیش‌بنی نشده‌ای را ایجاد می‌کند و این موضوع مغایر با اصل 75 قانون اساسی تشخیص داده شده است . تنها در صورتی که در 1000 تخت بیمارستانی بنیاد شهید بستری شوند می‌تواندحالت اشتغال پیدا کند. درغیر این صورت باعث افزایش‌ بار بیهوده خواهد شد، در آیین نامه‌های اجرایی برای این طرح تا جایی که امکان داشته است تلاش شده تا این اتفاق بی‌افتند، به نظر می‌رسد دوستان بخشی از آیین نامه اجرایی را می‌خواهند به قانون تبدیل کنند بر اساس همین دلایل کمیسون بهداشت ودرمان و اعضای حاضر در جلسه با اکثریت آرا این طرح را رد کردند . 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،خاطر نشان کرد: این طرح در صورت تصویب نیز در شورای نگکهبان به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی رد می‌شد، بنابر این اگر دولت احساس می‌کند این طرح باید اجرایی شود، در اینم رابطه لایحه‌ای تهیه و به مجلس ارائه کند. این نکته را هم باید در نظر بگیریم که لایجه حمایت جامع از ایثارگران در صورت اجرای صحیح امتیازات قابل توجهی برای ایثارگران در نظر گرفته است و در صورتی که کاملا اجرایی شود بسیاری از گلابه ها را رفع خواهد کرد.

ایرنا