پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

شهروندان معاملات خود را در شبکه های اجتماعی انجام ندهند

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اصفهان به شهروندان هشدار داد هنگام انجام معاملات ملکی، خودرویی، کالا و لوازم به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنند .
يک شنبه 26 خرداد 1398
2554

 

سرهنگ مصطفی مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همان‌طور که در قوانین سایت‌های تبلیغاتی ذکر شده است این سایت‌ها هرگونه انجام معامله را در بستر فیزیکی و بر عهده خریدار و فروشنده گذاشته‌اند بنابراین شهروندان باید پس از رؤیت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرف‌های معامله هرگونه تبادل وجه را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند.

وی تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این کلاهبرداری‌ها، برای اجاره و تنظیم پیمان نامه به دفاتر املاک و دارای پروانه مراجعه کنند همچنین پیش از مشاهده ملک و تنظیم قرارداد نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی تحت عنوان بیعانه نیست و بی‌گمان در برابر وجوه پرداختی خود رسید دریافت کنند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان افزود: برخی سایت‌ها مجوز فروش کالا در فضای مجازی را دارند و به صورت آنلاین اقدام به فروش اقلام و کالاهای مورد نیاز هموطنان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اکثر این سایت‌ها در حوزه فروش لوازم در فضای مجازی معروف نیستند و در این حوزه تخلف‌هایی صورت می‌گیرد، برای جلوگیری از این گونه تخلفات، هموطنان لازم است که در خرید الکترونیکی پیش از تحویل کالا هیچ مبلغی را به حساب فروشندگان واریز نکنند. همچنین از داشتن «نماد اعتماد الکترونیکی» (ای – نماد) توسط فروشگاه مجازی، از موقعیت جغرافیایی فروشگاه و دیگر اطلاعات مربوط به آن آگاه شوند و بی‌گمان پرداخت وجه با دریافت کالا همزمان باشد.

سرهنگ مرتضوی یادآور شد: علت اصلی وقوع جرایم در فضای مجازی به ویژه در مبحث بانکداری الکترونیکی، غفلت کاربران و رعایت نکردن ا صول امنیتی است.

وی با اشاره به اینکه اینترنت امروزه در سبد هر خانواده ایرانی قرار گرفته است و قابلیت‌های فراوان این فضا باعث شده کاربران نگاه یک جانبه به فرصت‌ها داشته و از آسیب‌ها و تهدیدات غافل شوند گفت: همین امر زمینه‌ساز وقوع بسیاری از جرایم سایبری شده است.

رییس پلیس فتای اصفهان تاکید کرد: پیشگیری اجتماعی گامی مهم در کاهش وقوع جرایم در فضای مجازی است و به این منظور ارتقای دانش سایبری شهروندان و تحقق پیشگیری اجتماعی به صورت مستمر باید از سوی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد که در این راستا پلیس فتای استان از ابتدای سال تاکنون اقدام به برگزاری چند مورد کلاس‌های آموزشی برای جوامع هدف کرده است.
وی یادآور شد: استفاده از سایر ظرفیت‌ها به ویژه انتشار تولیدات آموزشی و ارائه هشدار در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و جراید گام دیگری است که برای آگاه سازی عمومی انجام می‌شود.
سرهنگ مرتضوی گفت: کاربران برای مقابله با تهدیدات و آسیب‌های این حوزه باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند تا طعمه افراد سود جو نشوند.
سرهنگ مرتضوی در پایان از شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده موارد مجرمانه در فضای مجازی، از طریق بخش مردمی وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir پلیس را در جریان بگذارند.

ایرنا