پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحد‌های ثبتی تهران با شهرداری‌ها برقرار می‌شود

مراسم همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران درخصوص اجرای کاداستر املاک و مستغلات شهرداری تهران برگزار شد.
شنبه 6 مهر 1398
2126

 


 

 

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آیین امضای سند همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران در خصوص اجرای کاداستر املاک و مستغلات شهرداری تهران با حضور ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پیروز حناچی شهردار تهران در ساختمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

محمدنادر محمدزاده، مديرعامل سازمان املاك و مستغلات شهردارى تهران در این نشست اظهار كرد: توفيق شد خدمت بزرگواران شاهد تبادل تفاهم نامه اى باشيم كه اثر جدى در يكى از مهم ترين كلانشهرهاى دنيا خواهد داشت.

مديرعامل سازمان املاك و مستغلات شهردارى تهران خاطرنشان كرد: وظيفه ماست كه در جهت ثبت و صيانت از دارايى هاى شهردارى اقدام كنيم.

وى با بيان اينكه قدم اصلى و مهم با اين تفاهم نامه تسهيل كار مردم است گفت: طى يك ماه جزئيات اجرايى اين كار را در سازمان ثبت انجام مى دهيم.

محمدزاده در پايان ضمن قدردانى از اقدامات همكاران خود اذعان كرد: تجربه نشان مى دهد اين نوع همكارى ها با نهادهاى عمومى علاوه بر حفظ بيت المال تسهيل امور مردم و قانون را در پى خواهد داشت.

دکتر ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور روزانه خدمات متعددی را به مردم ارائه می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، بنابراین همکاری و تعامل این دو دستگاه نقش موثری در تسریع انجام امور، کاهش مراجعات مردمی و پیشگیری از تخلفات دارد.

وی افزود: هر یک از این دو دستگاه دارای ظرفیت‌هایی هستند که مکمل یکدیگر است و ممکن است برخی از این دستگاه‌ها دارای امکاناتی باشند که سایر دستگاه‌ها از آن برخوردار نیستند به عنوان مثال شهرداری نقشه‌ای داشته باشد که دستگاه دیگری آن را ندارد و به جای تهیه نقشه می شود از آن استفاده کرد که از موازی کاری پیشگیری و صرفه جویی می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: نکته دیگر چالشی است که شهرداری‌ها در کل کشور و تهران در حفاظت و حراست از املاک خود دارد، برخی از این اراضی ممکن است فاقد سند مالکیت باشد و در مواردی املاک با املاک دیگران تداخل دارند و این زمینه تعرض به املاک شهرداری را فراهم می‌کند که همکاری بین سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری موجب جلوگیری از تعرض به اراضی می شود زیرا حد و حدود مشخص و تداخل مرز از بین می‌رود.

خداییان بیان کرد: بر این اساس مقرر شد تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شود که با این تفاهم نامه بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد برطرف می‌شود.

وی افزود: مقرر شد شهرداری مختصات املاکی که در اختیار دارد را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهد تا نسبت به جانمایی و تثبیت آن در کاداستر اقدام و سند کاداستری صادر شود. همچنین مدارکی که در حوزه تحت مالکیت شهرداری است در اختیار سازمان گذاشته می‌شود و سازمان ثبت نسبت به جانمایی و تثبیت آن اقدام می‌کند که این امر می‌تواند مربوط به خیابان‌ها، کوچه‌ها و فضای سبز باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: همچنین در این تفاهم نامه مقرر شد ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی تهران با شهرداری‌ها برقرار شود که لازم است به صورت الکترونیکی باشد.

خداییان بیان کرد: همچنین عوارضی که باید اخذ شود از طریق الکترونیکی باشد و امکانی فراهم شده که شهرداری بتواند نسبت به تصدیق اصالت حدنگاری که دارای شماره الکترونیک است اقدام کند و این موضوع از بسیاری جعل‌ها جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این باره کارگروهی مشخص می شود متشکل از همکاران ما در شهرداری و سازمان ثبت که بر اجرای این تفاهم‌نامه نظارت کنند و از همکاری خوب شهردار تهران نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم این موضوع فتح بابی باشد که این دو نهاد با هم همکاری بیشتری داشته باشند.
پیروز حناچی شهردار تهران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: امروز اقدام بسیار مهمی در سطح شهر تهران صورت می‌گیرد و دو دستگاه که نقش زیربنایی دارند اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران حجم زیادی از املاک عمومی را در اختیار دارد، اذعان داشت: امیدوارم که بتوانیم اطلاعات خود را به صورت به روز داشته باشیم.

وی ادامه داد: با این توافق همه املاکی که در تصرف شهرداری تهران است ثبت می‌شود تا معاملات دیگری روی آنها صورت نگیرد؛ چرا که اسناد بزرگی در مسکن و شهرسازی و ادعاهایی زیادی داریم به طوری که فردی در خصوص فرودگاه مهرآباد ادعای مالکیت دارد لذا با این اقدام اطلاعات املاک به روز می‌شود.

حناچی با بیان اینکه عدم انطباق اسناد می‌تواند مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورد گفت: در درجه بعدی بحث الکترونیکی شدن مطرح است و در اجرای این تفاهم‌نامه علاوه بر دستگاه‌ها مردم نیز بهره‌مند خواهند شد.

شهردار تهران با بیان اینکه نباید هزینه اجرای طرح‌های عمرانی در شهر تهران را بالا ببریم گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند در این راستا کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سرویس و خدمات الکترونیک در زمینه استعاملات رضایتمندی مردم را به دنبال دارد عنوان کرد: مطمئنا شهرداری به عنوان قدیمی‌ترین دستگاهی که سیستم gis را در اداره امور شهر دایر کرده و با دادن و گرفتن اطلاعات می‌تواند سرویس و خدمت بهتری را به مردم ارائه کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا عواید توافق‌نامه حاصله نصیب مردم شود و در ادامه اذعان کرد: امیدواریم که دستگاه‌های دیگری که در حوزه gis اطلاعات تولید می‌کنند به این طرح بپیوندند.

میزان