پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

دفاتر اسناد رسمی موفق‌ترین روش خصوصی سازی در کشور

اگر هر سه قوه هم صدا در مبارزه با فساد تلاش کنند، آن مبارزه یک مبارزه ریشه‌ای است که تنها به برخورد قضایی اکتفا نمی‌شود و تمام گلوگاه‌های فساد از بین خواهند رفت.
شنبه 25 آبان 1398
3448

 

 

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، دکتر ذبیح اله خدائیان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع رؤسای کانون‌های سردفتران و دفتریاران سراسر کشور با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص)، با اشاره به برنامه تحولی قوه قضائیه که از سوی آیت الله رئیسی با استفاده از نظرات متخصصان و صاحب نظرات و شناخت دقیق از دستگاه قضایی تدوین و در حکم انتصاب ایشان توسط مقام معظم رهبری، مورد تأکید قرار گرفته بود، طرح تحول در دستگاه قضایی را دارای محور‌های متعددی عنوان کرد.

وی یکی از محور‌های طرح تحول در قوه قضائیه را مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و با اشاره به ابعاد مختلف این محور به موضوع حمایت از سرمایه گذاری مشروع، اشاره کرد.

پیشگیری از تعطیلی کارخانه‌ها با تلاش‌های دستگاه قضا در استان‌های مختلف

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر حمایت از بخش خصوصی، کاهش تصدی گری دولت و توانمندسازی بخش خصوصی در واگذاری ها، گریزی زد و ادامه داد: برای تحقق این امر در استان ها، شورای حمایت قضایی از سرمایه گذاری تشکیل شد تا کارآفرینان مسائل خود را مطرح و نسبت به رفع مشکلات آن‌ها اقدام می‌شود.

خدائیان پیشگیری از تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل در سراسرکشور را از ثمرات این شورا‌ها در استان‌ها دانست و به دیدار‌های رئیس قوه قضائیه درجریان سفر‌های استانی با متولیان امور اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی اشاره کرد که پیرو آن تاکنون تعدادی از کارخانه‌های در معرض تعطیلی فعال و به چرخه اقتصاد باز گشته اند.

وی رکن دیگر مبارزه با فساد را برخورد قاطع و قانونمند با مفاسد اقتصادی عنوان کرد و مبارزه مؤثر در این زمینه را مبارزه‌ای دانست که سریع و قاطع باشد.

برخورد سریع و قاطع با فساد جزو برنامه‌های قوه قضائیه است

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با بیان اینکه تسامح در برخورد با مفاسد موجب از بین رفتن دلایل موجود و فرار مفسد می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس برخورد سریع و قاطع با فساد ضروری و جزو برنامه‌های قوه قضائیه است.

خدائیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ضربه عدالت باید قاطع و در عین حال دقیق و ظریف باشد، گفت: قوه قضائیه در برخورد با فساد تسامحی نمی‌کند و با قاطعیت با هر نوع از فساد برخورد می‌کند.

با علنی شدن محاکمات جلوی فرافکنی مفسدان گرفته می‌شود

وی محور بعدی مبارزه با فساد را محاکمات علنی دانست و با اشاره به جلسات علنی دادگاه‌های ویژه جرائم اقتصادی یادآور شد: علنی شدن محاکمات موجب می‌شود که مردم در جریان امر قرار گرفته و جلوی فرافکنی مفسدان گرفته شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بالارفتن دقت قاضی در صدور حکم و اقناع عمومی را از محسنات برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی عنوان کرد و افزود: با برگزاری این دادگاه‌ها مردم ملاحظه می‌کنند که دستگاه قضایی یکی پس از دیگری به فساد‌های کلانی که اتفاق افتاده، رسیدگی می‌کند.

قوه قضائیه با هرنوع فساد و در هر سطحی بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد می‌کند

این مسئول عالی قضایی بازگردان اموال مفسدان به بیت المال را به عنوان بعد دیگر مبارزه با فساد معرفی کرد و گفت: این اموال، اموال نامشروعی هستند که مفسدان از بیت المال و از طریق رانت‌های سیاسی و اقتصادی کسب کرده اند که با تلاش قوه قضائیه به بیت المال بازگردانده می‌شود.

خدائیان با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر بازگشت هفت هزار میلیارد تومان از اموال بیت المال به خزانه فقط در ۹۱ پرونده، بیان کرد: این همان مسیری است که امام علی (ع) در مبارزه با مفسدان داشتند و فرمودند که بیت المال را اگر مفسدان کابین زنان خودشان کرده باشند از آن‌ها پس می‌گیرم.

وی با اشاره به مبارزه قاطع دستگاه قضایی با فساد در درون و برون این دستگاه، یادآور شد: برای قوه قضائیه فرقی نمی‌کند که چه کسی مرتکب فساد شده است و با هر نوع فساد و در هر سطحی بدون هیچ ملاحظه ای، برخورد بدون تبعیض می‌شود.

هیچ مفسدی مصون از تعقیب نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: دلیلی ندارد که کسی که مرتکب فساد اداری یا مالی شد و منتسب به یک مسئول عالی رتبه بود، مصون از تعقیب باشد.

خدائیان با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند به عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور خود را از حساب کشی معاف کند، گفت: امروزه می‌بینیم حال که قوه قضائیه در اجرای تأکیدات مقام معظم رهبری عزم خود را در مقابله با مفاسد اقتصادی و اداری جزم کرده است، برخی از مسئولان که باید همراه قوه قضائیه باشند با این مبارزه بی امان مخالفت می‌کنند و برای اینکه خود را در تقابل با خواسته مردم که برخورد با فساد است نشان ندهند، این مخالفت را با استفاده از تعابیر چند پهلو بیان می‌نمایند.

تبیین آثار مبارزه با فساد و برخورد با مفسدان

وی اظهارات برخی دایر بر اینکه مبارزه با فساد موجب فرار سرمایه و تعطیلی کشور شده است را دور از انتظار خواند و تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری مبارزه با فساد موجب امنیت فضای اقتصادی کشور می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ایجاد امنیت اقتصادی، فراهم شدن شرایط لازم برای کارآفرینان واقعی و برچیده شدن موانع برسر راه فعالیت اقتصادی را از آثار مبارزه با فساد و برخورد با مفسدان عنوان کرد و گفت: طبیعی است که کسانی که احساس خطر می‌کنند با این اقدام قوه قضائیه مخالف خواهند بود، چون تصورشان این است که فردا ممکن است به سراغ اطرافیان آن‌ها بروند.

هم صدایی قوا در مبارزه با فساد موجب از بین رفتن گلوگاه‌های فساد می‌شود

خدائیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد و تأکید معظم له در این رابطه، افزود: انتظار از مسئولان در قوای دیگر این است که حال که قوه قضائیه مبارزه با مفسدان را با قاطعیت دنبال می‌کند در کنار این قوه قرار گیرند تا با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری، زمینه فساد در تمام بخش‌ها از بین برود.

بیشتر بخوانید.

وصول بیش از ۷ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در شش ماهه امسال
وی ادامه داد: اگر هر سه قوه هم صدا در مبارزه با فساد تلاش کنند، آن مبارزه یک مبارزه ریشه‌ای است که تنها به برخورد قضایی اکتفا نمی‌شود و تمام گلوگاه‌های فساد از بین خواهند رفت.

دفاتر اسنادرسمی موفق‌ترین روش خصوصی سازی در کشور هستند

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در ادامه اظهارات خود دفاتر اسناد رسمی را موفق‌ترین روش خصوصی سازی در کشور عنوان کرد و گفت: در این دفاتر استفاده از ظرفیت مردم برای حل مشکلات آن‌ها مورد توجه است.

خدائیان با اشاره به فعالیت بیش از هفت هزار دفتر اسناد رسمی در کشور که در کنار دفاتر ازدواج و طلاق این رقم به یازده هزار می‌رسد، ادامه داد: خیلی از اموری که امروز به عهده داریم را می‌توان به دفاتر اسناد رسمی منتقل کرد و این قشر کارنامه مؤفقی در انجام امور دارند.

وی تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق دفاتر اسناد رسمی بر اساس قوانین و مقررات به خوبی به وظایف خودشان عمل می‌کنند.

برخورد قاطع و سریع با هرگونه تخلفی در دفاتر اسنادرسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور باتأکید بر برخورد قاطع و سریع با هرگونه تخلفی در دفاتر اسنادرسمی، این امر را در راستای حفاظت از این نهاد بزرگ دانست و تأکید کرد: نباید اجازه دهیم افراد متخلف هر چند انگشت شمار به حیثیت این دفاتر آسیب برساند.

خدائیان از رؤسای کانون‌های سردفتران و دفتریاران سراسر کشور خواست، دادگاه‌های انتظامی رسیدگی به تخلفات دفاتر اسناد رسمی و سردفتران و دفتریاران را در استان‌ها را به منظور حفاظت از قداست این نهاد‌ها فعال کنند.

تسریع در مشکلات سامانه‌های ثبت اسناد با ایجاد یک کارگروه

وی با اشاره به حرکت در مسیر رفع مشکلات سامانه‌های ثبت اسناد، بر تسریع در ایجاد کارگروهی با مدیریت معاونان اسناد و توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران به منظور رفع این مسائل تأکید کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به انجام اقدامات لازم برای افزایش اعتبار سند رسمی و ترویج آن بر ایجاد کارگروهی در کانون سردفتران و استان‌ها در این زمینه تأکید کرد و از رؤسای کانون‌های سردفتران و دفتریاران سراسر کشور خواست که با تبیین مزایای اسنادرسمی و اهمیت اجرای قانون کاداستر برای مسئولان مربوطه استانی نسبت به توسعه و ترویج سندرسمی و اجرای طرح کاداستر، رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

خدائیان هدف از افزایش اعتبار اسناد رسمی را پایین آوردن هزینه مردم، سرعت بخشی به کار‌ها و قانونمند شدن امور عنوان کرد.

میزان