پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

لزوم اجرای طرح کاداستر برای جلوگیری از زمین‌خواری

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد کشور گفت: علی رغم تمام تلاش‌های انجام یافته در طی سال‌های اخیر و مهلت زمانی اجرای طرح کاداستر در کشور و صرف اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای آن، طرح کاداستر در سطح بالایی روی زمین مانده و عملیاتی نشد.
شنبه 12 بهمن 1398
2107

 

 

محمد هاشمی مقدم ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: برای اجرای قانون کاداستر مهلت زمانی تعیین شده بود که اکنون تقریبا این زمان پایان یافته ولی سازوکار مناسب برای اجرای کامل آن برای سازمان ثبت اسناد و املاک فراهم نشده است و به همین دلیل با تمام تلاش‌های انجام یافته و صرف اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، طرح کاداستر در سطح بالایی روی زمین مانده و عملیاتی نشد.

وی یکی از دلایل عمده اجرا نشدن این طرح را عدم تخصیص بودجه کافی به این سازمان دانست و افزود: سالیانه مقداری از بودجه تعیین شده برای اجرای این طرح توسط مصوبه مجلس شورای اسلامی در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گرفت به همین دلیل شاید در سال فقط ۲۵ درصد از بودجه مقرر برای این طرح به سازمان ثبت اسناد و املاک تخصیص می‌یافت.

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد کشور بیان کرد: تمامی این دلایل باعث شد علی‌رغم ضرورت اجرای طرح کاداستر جهت مبارزه و جلوگیری از زمین‌خواری و مفاسد به‌طور کامل عملیاتی نشود در حالی‌که تنها راه حل مقابله با زمین‌خواری اجرای کامل طرح کاداستر است و از هیمن رو باید تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم با سازمان ثبت اسناد را داشته باشند.

تثبیت مالکیت تنها راهکار مقابله با دست‌درازی سودجویان به اراضی ملی

هاشمی مقدم ادامه داد: سازمان ثبت اسناد کشور متولی تثبیت مالکیت بوده و تا زمانی که این طرح به اجرا نرسد سودجویان و کلاه‌برداران به اراضی ملی دست‌درازی خواهند کرد و تثبیت مالکیت تنها راه مبارزه با مفاسد موجود در بحث اراضی و املاک دولتی است و در این بین اداراتی هم‌چون امور اراضی و منابع طبیعی از متولیان اصلی بوده و باید همکاری لازم را در جهت تهیه نقشه‌های مورد نیاز انجام دهند.

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد کشور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تحقق اهداف شعار سال رونق تولید عنوان کرد: در راستای تحقق اهداف شعار سال رونق تولید در حوزه شخصیت‌های حقوقی برای ثبت شرکت، تاسیس و تغییر و هرگونه فعل و انفعالات به‌صورت سامانه‌ای انجام می‌گیرد و به همین منظور با راه‌اندازی این سامانه تمامی درخواست‌ها به‌صورت سامانه‌ای مطرح شده و در اسرع وقت به درخواست رسیدگی می‌شود.

وی گفت: استان اردبیل به‌دلیل همکاری مناسب و همکاری مدیران در حوزه ثبت الکترونیکی و ثبت املاک و اراضی و حتی اجرای طرح کاداستر وضعیت مناسبی داشته و نسبت به سایر استان‌ها در رتبه بهتری قرار دارد.

خبرگزاری فارس