پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

سامانه ثبت آنی، مانع از جعل اسناد نمی‌شود

سازمان ثبت اسناد در ثبت آنی اسناد فراتر از اختیارات خود عمل كرده است‏ ‌/ بر اساس قانون، یك سردفتر تنها به سه دلیل خلاف قانون‏، اخلاق حسنه و نظم عمومی می‌تواند سندی را ننویسد نه قطع بودن سامانه یا اشكال سیستم. در این شرایط فرد می‌تواند علیه سردفتر اعلام جرم كند
يک شنبه 10 فروردين 1393
2109

 


بسم الله النور


سامانه ثبت آنی، مانع از جعل اسناد نمی‌شود




نائب رئیس کانون سردفتران در گفت و گو با ایلنا:‌
سامانه ثبت آنی، مانع از جعل اسناد نمی‌شود

سازمان ثبت اسناد در ثبت آنی اسناد فراتر از اختیارات خود عمل كرده است‏ ‌/ بر اساس قانون، یك سردفتر تنها به سه دلیل خلاف قانون‏، اخلاق حسنه و نظم عمومی می‌تواند سندی را ننویسد نه قطع بودن سامانه یا اشكال سیستم. در این شرایط فرد می‌تواند علیه سردفتر اعلام جرم كند.

ایلنا:‌ نائب رئیس کانون سردفتران، گفت:‌ سازمان ثبت اسناد تلاش خود را می كند تا اشكالات را برطرف كند اما این سامانه دارای نقاط ضعف است و مهمتر اینكه با وجود تبلیغات بسیار‏، جلوگیری از جعل محقق نشده است.

"مسلم آقاصفری" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا‏‌، با بیان اینكه امكان تخلفات سردفتران و امكان جعل اسناد با فعالیت سامانه ثبت آنی اسناد همچنان وجود دارد‏‌، افزود:‌ تخلفات به دلیل فقر مالی و فرهنگی رخ می‌دهد. وقتی یك سردفتر برای ثبت سند خود 25 هزار تومان دریافت می‌كند كه كمتر از پول یك ساندویچ است چه انتظاری وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ من مخالف فعالیت دلالان نیستم در همه جای دنیا دلال‌ها فعالیت می‌كنند اما چرا یك دلال ماشین بیش از سردفتر درآمد داشته باشد. آنچه در این میان اهمیت دارد این است كه درآمد سردفتران متناسب نیست.

نائب رئیس کانون سردفتران با بیان اینكه هر سردفتری تا زمانی می‌تواند از هزینه شخصی خود فعالیت خود را ادامه دهد‏، اعلام كرد: تخلف تنها ویژه سردفتران نیست ما تخلف را در میان قضات، ‏‌كارمندان دولت و حتی شهرداری نیز مشاهده می كنیم.

آقاصفری با بیان اینكه حتی سامانه ثبت آنی اسناد نیز نتوانست مانع از تخلف شود ‏‌گفت:‌ در همه جای دنیا متخلفین از تكنولوژی جلوتر بودند و تكتولوژی نمی تواند مانع از این كار شود.

وی با بیان اینكه مشكلات موجود در استفاده از سیستم ثبت آنی برای سردفتران مشكل ساز می‌شود‏‌، افزود:‌ یكی از سردفتران با مشتری خود به دلیل قطع بودن سامانه به مشكل جدی برخورد كرده است و طرف مقابل به دلیل شدت عصبانیت وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

وی صراحتا اعلام كرد:‌ مشكلات این سامانه نیز هنوز به خوبی خود را نشان نداده است و به تدریح با مشكلات آن مواجه می شویم البته مشكل اصلی ما این نیست چرا كه این قابل حل است، مشكلات اصلی مشكل قانونی است.

آقاصفری با اشاره به اینكه سازمان ثبت اسناد در این مساله فراتر از اختیارات خود عمل كرده است‏‌، گفت:بر اساس قانون یك سردفتر تنها به سه دلیل خلاف قانون‏، اخلاق حسنه و نظم عمومی می‌تواند سندی را ننویسد نه قطع بودن سامانه یا اشكال سیستم. در این شرایط فرد می‌تواند علیه سردفتر اعلام جرم كند.

وی همچنین اظهار كرد:‌ سازمان ثبت اسناد تلاش خود را می كند تا اشكالات را برطرف كند اما این سامانه دارای نقاط ضعف است و مهمتر اینكه با وجود تبلیغات بسیار‏، جلوگیری از جعل محقق نشده است.

ایلنا - خبرگزاری کار ایران